اولويت‌هاي آموزش و پرورش در دولت چهاردهم


یادداشت |

رامين آذريون  

نظام آموزش و پرورش ايران در سال هاي اخير و تحت تأثير مسائل اقتصادي و تصميمات  نادرست دولت ها در وضعيتي قرار گرفته  که در سطوح گوناگون نسبت به  آن ترديدهاي جدي وارد شده است. از طرفي خانواده ها به خصوص در شهرهاي بزرگ گرايش بيشتري به مدارس غيردولتي پيدا کرده اند، از طرف ديگر معلمان از شرايط شغلي خود رضايت ندارند. از جانبي نهادهاي متولي فرهنگ  اعتقاد دارند آموزش و پرورش کشور هنوز نتوانسته وظايف خود را در قبال جامعه و دولت به درستي انجام دهد و  نگاه دولت ها به اين عرصه روزمره و خدمات محور  بوده است  به اين لحاظ به نظر مي آيد مهمترين اولويت هاي آموزش و پرورش که دولتچهاردهم به آن توجه نمايد عبارتند از:

 

1- اهميت آموزش و پرورش در تصميم گيري هاي کلان است تا زماني که اين وزارتخانه باري گران و هزينه بر در حاکميت تصور شود هيچاتفاق مثبتي  نخواهد افتاد.

 

2-در تمام سازمان ها نيروي انساني به عنوان مهمترين  سرمايه  محسوب مي گردند. در آموزش و پرورش به جهت اهميت معنايي و اثرگذاري آن بر تمام شئون جامعه  استخدام نيروهاي توانمند و متخصص، حفظ و ارتقا  بر مبناي شايسته سالاري در ستاد تاثيري بلندمدت در همه بخش هاي آموزش و پرورش دارد.

 

3- مطالبه گري همه ذي نفعان آموزش و پرورش معلمان، دانش آموزان، اوليا و جامعه مي تواند پشتوانه ايي براي آموزش و پرورش باشد و تقويت نظام  صنفي باعث آگاهي بخشي جامعه جهت حمايت از نظام آموزش و پرورش کشور شود.

 

4- کاستي ها و عدم تناسب ميزان بودجه با آن چه از آموزش و پرورش در اسناد بالادستي انتظار مي رود موجب فاصله ايي معنا دار در همه اهداف اصليسندتحول بنيادين با واقعيت، حيطه گسترش همگاني سواد و عدالت آموزشي شدهاست.

لازم است که نيروي انساني و منابع مالي موجود متناسب با برنامه ريزي واقع بينانه به کار گرفته شوند. توانمند شدن نيروهاي انساني و بهبود شرايط آموزشي نيازمند پيش بيني بودجه مناسب و کارشناسيشده است.

 

5- وزير آموزش و پرورش ميبايست جلوي برنامه ريزي هاي صوري، بخشنامههاي متعدد و دست و پاگير  را گرفته و بودجه و امکانات را در جهت اولويت هاي واقعي تنظيم نمايد. پيشنهاد محوري اين يادداشت به برنامه ريزان حوزه آموزش و پرورش و  وزير آتي دولت چهاردهم، اجرايي نمودن اهداف سند تحول بنيادين به صورتکامل با نگاهي به اولويت ها و گام برداشتن به سوي توانمند نمودن نيروي انساني آموزش و پرورش براي خلق دائمي روش هاينوآورانه است.

 

فعال فرهنگي،مدني