دورهمي گلشن مهري ها


تیتر اول |

مهران موذني- عصر چهارشنبه، يازدهمين نشست از دورهميهاي فرهنگي به ميزباني سراي فرهنگ و رسانه در کتابخانه ميرداماد برگزار شد. اين نشست که به قدرداني از يک ربع قرن فعاليت گلشن مهر اختصاص داشت، با حضور جمعي از فعاليت رسانهاي، سياسي، فرهنگي، اجتماعي و محيطزيستي همراه بود.

 

 

 

 

گلشن مهر تمرين دموکراسي است

 

حسين ضميري، شاعر و پژوهشگر گرگاني، تأکيد بر مدنيت و دموکراسي را از مهمترين دستاوردهاي گلشن مهر قلمداد کرد و گفت: گلشن مهر تنها روزنامه گلستان است که چاپ ميشود. اين روزنامه دومين نشريهاي است که در استان گلستان مجوز چاپ گرفت. البته آن زمان در قالب هفتهنامه فعاليت ميکرد. بايد در نظر گرفت که مطبوعات در جهان به عنوان رکن چهارم دموکراسي شناخته ميشوند. ما از اولين شماره گلشن مهر در کنار جناب مکتبي و سرکار خانم قرآني براي تمرين دموکراسي و مدنيت ايستادهايم. امروز بيست و پنجمين تولد اين تمرين است. عزيزي به من گفته بود گلشن مهر با يک اصل سرپا مانده. اينکه با سخن کار دارد و نه با گوينده آن. همين موضوع سبب تمرين دموکراسي براي گلشن مهر شده است.

 

گلشن مهر منبعي براي شناخت استان است

 

رحمتاله رجايي، نويسنده و پژوهشگر گرگاني به عنوان يکي از حضار در اين نشست گفت: گلشن مهر در تمام اين سالها با انجام برنامهريزي، سير تکاملي خودش را طي کرده و به ساختار مشخصي رسيده. به طوري که دفتر و کادر خودش را دارد و تمام کارها تقسيمبنديشده است و به موقع انجام ميشود. در ميان مطبوعات فعلي استان گلستان و بسياري از استانهاي ديگر چنين چيزي وجود ندارد. البته گلشن مهر در تمام اين سالها فراز و نشيبهاي زيادي داشته. در ابتدا هفتهنامه بود که امروز در قالب روزنامه به کارش ادامه ميدهد. ابتداي کار مستأجر بود و در چاپخانه ديگران چاپ ميشد. اما امروز صاحب ملک و چاپخانه خودش است. گلشن مهر صفحات و ستونهاي اختصاصي دارد. يادداشت اول، صفحه سينما، صفحه کودک و نوجوان از جمله اين صفحات هستند. همچنين گلشن مهر خبرنگاران اختصاصي خودش را دارد. بسياري از رسانهها انتظار دارند ما خبرها را نوشته و برايشان بفرستيم. بسياري از نهادها شخصاً توليد محتوا نميکنند. در نشستي که تحت عنوان «راديو گرگان» در سلسله نشستهاي سرزمين مادري برگزار کرديم، مسئولين راديو حضور نداشتند. اما تنها نشريهاي که خبرنگار فرستاد و اين نشست را گزارش کرد، گلشن مهر بود. حتي بدون اينکه چنين چيزي از آنها خواسته شود. در آينده هرکسي که به دنبال تحقيق درباره استان گلستان باشد، بايد به گلشن مهر مراجعه کند. گلشن مهر به تمام مسائل جامعه توجه داشته و تيترهاي اول متنوعي دارد. از ويژگيهاي اين مجموعه اين است که به همه مناسبات توجه ميکند. حتي آنهايي که ديگران توجه نميکنند. از جمله 14 مرداد، سالروز صدور فرمان مشروطيت و 10 دسامبر، روز جهاني حقوق بشر. مسائل روزنامهنگاران نيز از مسائل مهمي است که همواره مورد توجه گلشن مهر بوده. «چالشهاي روزنامهنگاري محلي» از بهترين تيترهايي بود که در اين باره زده شد. حتي بعد از اثبات حقانيت نشريه «گرگان امروز» که چندين سال پيش توقيف شده بود، مطلبي در همين باره در گلشن مهر به چاپ رسيد. گلشن مهر در انتخابات نيز حضور مؤثري داشت و چندين تيتر خوب را به خودش اختصاص داد. در نهايت ميتوان گفت گلشن مهر يک روزنامهي متعالي و يک جهش در روزنامهنگاري استان است.

 

 

اعتدال از اصول گلشن مهر است

 

حسينقلي قوانلو، مدير کل اسبق دستگاه صمت استان گلستان  و تيتر اول نويس روزنامه به اعتدال به عنوان اصلي مهم در فعاليتهاي گلشن مهر اشاره داشت و گفت: در طي اين 25 سال، گلشن مهر همواره روحيهاي اعتدالي داشته و هيچوقت دست به تندروي نزده است. حتي در دوراني که تفکر غالب دولت با آن همسو نبود، تلاش داشت که انتقادهاي معتدلي بکند. اميدواريم اين پويايي گلشن مهر که ناشي از روحيهي اعتدالياش است، ادامهدار باشد و روزي برسد که صدمين سال تولد آن را آيندگان ما جشن بگيرند. جا دارد اشاره کنم يکي از مهمترين شاخصهاي رشد و توسعهي هر کشوري، نشريات هستند. عليرغم اين که امروزه بسياري از نشريات نسبت به رسانههاي جديدتر مورد بيمهري قرار گرفتهاند، هنوز در بسياري از کشورهاي پيشرفته، مردم نشريات را به تلفنهاي همراه ترجيح ميدهند. من به شخصه چنين چيزي رو در متروي ژاپن ديده ام.

گلشن مهر حافظ محيط زيست است

 

محمد اسماعيل اسدي، پژوهشگر محيط زيست و عضو سابق  هيئت علمي دانشگاه  و تيتر اول نويس گلشن مهر با تأکيد بر فعاليتهاي گلشن مهر در راستاي محافظت از محيط زيست اظهار داشت: گلشن مهر از جمله نشرياتي است که کمکهاي زيادي به حفظ محيط زيست ميکند. وي به النگدره اشاره کرد و گفت: متأسفانه جنگل النگدره به علت شناخت پايين ما، مورد بيمهري قرار گرفته. اگر اين پارک در دست يک کشور اروپايي بود، روزي صد هزار يورو از آن کسب درآمد صورت ميگرفت. اما جنگل النگدره با هرس شدن درختهايش، عبور و مرور خودروها، کشته شدن حيوانات و روشن کردن آتش، مورد بيمهري ما واقع شده. يکي از اقداماتي که پارسال انجام شد، تصويب مصوبه شوراي حفظ حقوق بيتالمال در دادگستري استان بود که در نتيجه آن، راه جنگل هيرکاني النگدره به روي خودروها بسته شد. گلشن مهر در طول اين مسير، تيترهايش را در راه انتشار آگاهي به همين موضوع اختصاص داد. کمتر نشريهاي در کشور پيدا ميشود که نگاه محلي و شناخت خوبي از استانش داشته باشد. گلشن مهر به مسائل پيرامون استان بيتفاوت نيست. همچنين از اين جهت که هم به صورت مجازي و فيزيکي چاپ ميشود، تأثير خودش را ميگذارد. بازخوردهايي که ميگيريم، گواه بر اين موضوع هستند. اخيراً نيز يک گردش علمي براي کودکان و نوجوانان گلشن مهر در پارک جنگلي النگدره تحت عنوان «سفر به عصر دايناسورها» برگزار شد که کار بسياري ارزشمندي بود. چرا که اين کودکان و نوجوانان آيندهسازان ما هستند و اقدام گلشن مهر در اين مسير ارزشمند است.

 

گلشن مهر فراتر از يک رسانه است

 

سيد مهدي جليلي، روزنامه نگار و نسل اول تحريريه گلشن مهر  از ديگر حضار اين جلسه بود. وي که خود از نخستين قلمزنندگان در گلشن مهر بوده، براي اين نشريه جايگاهي والاتر از يک رسانه قائل شد و عنوان کرد: روزنامه از جنس دانش و فرهنگ است که ارزشمندترين کالاهاي جهان هستند. هرچند که تمامي نشريات وظايف يکساني دارند. اما چگونگي انجام آن وظايف حائز اهميت است. من گلشن مهر را نه تنها يک نشريه، بلکه يک نهاد ميبينم. چرا که فراتر از يک نشريه عمل کرده است. زماني که انجمن شعر در برگزاري با مشکل روبهرو بود، گلشن مهر دفترش را به آن اختصاص ميداد. همچنين دورهاي که انجمن کاريکاتور نداشتيم، به مدت 4 ماه به مدد گلشن مهر انجمن کاريکاتور برگزار ميشد. در دولت اصلاحات، اصولگرايان پايگاه رسانهاي نداشتند، من شخصاً به سفارش جناب مکتبي به برخي از اين بزرگواران مراجعه کردم تا مطالبشان را چاپ کنيم. چرا که معتقديم در فضاي يکطرفه گفتوگويي شکل نميگيرد. آن چيزي که به گلشن مهر شخصيت ميبخشد، انصاف و اعتدال است. گلشن مهر با جانسختي کار را پيش برد و عليرغم اينکه در مسائل مالي و ديگر مسائل ترکشهايي خورد، تا امروز 25 سال است که با تدبير دوام آورده. بايد در نظر گرفت که اين دوام آوردن همواره توأم با حفظ شخصيت متعالي، محبوبيت و نيت خير بوده. امروز کمتر نشريهاي با اين سن پيدا ميکنيد. گلشن مهر از اين جهت، درس بزرگي براي همه نشريات است.

 

 

25 سال استمرار کار سادهاي نيست

جعفر خاندوزي، عضو تحريريه نسل اول روزنامه گلشن مهر و رئيس کاخموزه پارک شهر گرگان به عنوان يکي از سخنرانان اين نشست، استمرار را از مهمترين دستاوردهاي گلشن مهر دانست و گفت: گلشن مهر از جهت سازماني به بلوغي رسيده که يک ميراث فرهنگي زنده است. گلشن مهر يک نهاد مستمر معتدل است. نهادسازي يعني پذيرفتن اينکه مخالفين حرف ما هم حضور داشته باشند. معمولاً وقتي در ايران حرفي از نهادسازي ميزنيم، تصوري که ايجاد ميشود، تشکيل يک حزب است. تشکيل احزاب سياسي جاي خود را دارند. اما نهادسازي در حوزهي مدني طور ديگريست. اينکه گلشن مهر امروز در حديث ديگران معرفي ميشود، به معناي موفقيتش است. در پي تحولات و مشکلات سياسي، اقتصادي و فرهنگي اخير، نگه داشتن چنين نهادي دشوار است. همچنين اعتدال همواره يکي از مهمترين اصول گلشن مهر بوده. امروز هسته سخت قدرت، احزاب و جناحهاي سياسي به اين نتيجه رسيدهاند که بايد با اعتدال و احتياط بيشتري قدم برداشت. بعدها بود که دولت تدبير و اعتدال و سپس دکتر پزشکيان آمدند. اينکه گلشن مهر 25 سال پيش در اصول ششگانه خودش سخن از اعتدال به ميان آورده و استمرار آن را حفظ کرده، نکته حائز اهميتي است.

 

 

گلشن مهر بر هم ز يستي اقوام تأکيد دارد

لطيف ايزدي خبرنگار، سر دبير الکاميز و دبير سابق صفحه ترکمن گلشن مهر ضمن ستايش نگاه مبتني بر احترام و تکريم گلشن مهر به اقوام، عنوان کرد: 25 سالگي اگرچه که سن جوانيست، اما در اين روزگار براي يک نشريه مکتوب نشانه پختگي و بالندگي است. خط مشي روزنامه گلشن مهر اصلاحطلبي و اعتدالگرايي است. به همين جهت، از افراط و تفريط بر حذر است. گلشن مهر را ميتوان به روزنامهي اطلاعات همانند دانست که سال آينده يک قرن فعاليت خود را جشن خواهد گرفت. گلشن مهر رسانهاي اخلاقگراست که از هياهو، جنجال و غوغاسالاري به دور است. دروغ نمينويسد و روشنگري ميکند. گلشن مهر به توسعه متوازن و متعادلي ميانديشد که در آن تمام ظرفيتها ديده شوند. ميتوان گلشن مهر را در امر توسعه و عقلانيت بين مطبوعات گلستان پيشرو و پرچمدار دانست. در زماني که مطبوعات حال و روز خوشي ندارند و بسياري از نشريات تعطيل شده و رو به زوال هستند، گلشن مهر مستمر و مداوم در صحنه بوده. اين ثبات و استقامت بيانگر تلاش و مجاهدت مسئولين و دستاندرکارانش ميباشد. دبيري من در بخش ترکمني روزنامهي گلشن مهر از بزرگترين اتفاقات روزنامهنگاريام بود. همچنين اشخاصي چون مرحوم نازمحمد پقه، استاد محمود عطاگزلي، دکتر شهروز آق آتاباي، استاد عظيم قرنجيک، دکتر محمد نظري، مهندس نورالدين سن سبلي به منظور روشنگري در گلشن مهر قلم زدند. بايد گفت که گلشن مهر به اقوام و مذاهب اهميت ويژهاي ميدهد و با ديد احترام و تکريم به آنها نگاه ميکند.

 

گلشن مهر صاحب فلسفه و روش است

احسان مکتبي، صاحب امتياز روزنامه گلشن مهر ضمن تقدير و تشکر از تمام دستاندرکاران گلشن مهر در طي 25 سال فعاليت اين نشريه عنوان کرد: تمام فعاليتهاي گلشن مهر در اين سالها مبتني بر فلسفه اي بوده است که به آن باور داشته است، پرهيز از نفي ديگران و تلاش براي ايران مهمترين باور گلشن مهر بوده است. وي افزود:  گلشن مهر  در اين مسير با انتخاب روشي درست و منطقي توانسته است با حفظ کيفيت تاثيرگذاري خود را نيز حفظ کند. مکتبي ادامه داد: قبرستان ها پر از آدمهايي است که صاحب نيت خير بوده اند اما هيچکدام  رستگار نشده اند در حالي که بايد روش ها را اصلاح کرد و مبتني بر روش امورات را پيش  برد. وي اصول شش گانه گلشن مهر را روش  اين روزنامه عنوان کرد و گفت: مبتني بر اين اصول برنامه هاي خود را در بيست و پنج سال گذشته به پيش برده ايم و آنها که چارچوب، روش و منش خودشان را براي رسيدن به يک جامعه آزاد، آباد و فرهيخته داشتند، نامشان در تاريخ ماندگار ميشود.  لازم به ذکر است مراسم بزرگداشت بيست و پنجمين سالگرد گلشن مهر با تلاش سراي فرهنگ و رسانه در موسسه ميرداماد برگزار شد و با استقبال اهالي فرهنگ مواجه شد.

 

 

سخت کوشي

و تلاش مستمر

مجيد گالشي

 

با تبريک بيست و پنج سالگي مجموعه گلشن مهر که به حق مهرش در دل آگاه همه ي شهروندان هم استاني نفوذ کرده و گام به گام موجب بالندگي خود و جامعه هدف مي شود. ضمن خداقوت، معتقدم اين مهم فقط با سخت کوشي، تلاش مستمر و نگاه همه جانبه گرايي صاحب امتياز، شما بزرگواران و تمامي دست اندرکاران از بدو تولد تا اينجا محقق شده که بدين وسيله مراتب تقدير و تشکر خود را از برپايي چنين نشستي به جهت تقدير و معرفي جايگاه حرفه اي اين روزنامه وزين از سوي" سراي فرهنگ و رسانه گلستان" اعلام مي نمايم. اميد است اين حرکت عظيم فرهنگي موجب تثبيت فرهنگ اصيل ايراني و استاني و ارتقاء جايگاه و هويت ديني و ملي مان گردد. موفق و مويد باشيد.

مدير اسبق خبرگزاري جمهوري اسلامي

 

 

براي ربع قرن

 نشريه گلشن مهر

 دکتر اراز محمد  سارلي 

امشب در مجلس گراميداشت  نشريهاي شرکت کرديم که ربع قرن به همت ستودني و ايستاده قامت دکتر احسان مکتبي و سرکار خانم مريم قرآني، طي بيست و پنج سال بارور شد و شکوفا گرديد. گلشن مهر اگرچه خاستگاهش گرگان است، اما يک نشريهي استاني از جمله مرتبط با ترکمن صحراست که پيوسته، مطالب ترکمني و مربوط به ترکمن صحرا در آن مندرج گشته است. چرا که علي رغم پايگاهش که مرکز استان هم هست، به گرگان گرايي صرف نپرداخت و چشم خود را به مشکلات و نيز توانمندي هاي ترکمن صحرا نبست. کساني چون نازمحمد پقه، عظيم قرنجيک، نورالدين سن سبلي، و در دورهاي لطيف ايزدي به عنوان سردبير صفحهي ترکمني قلم زدند و به معرفي ترکمنان پرداختند. اساسا نگاه اين زوج پرتلاش و عالم يعني دکتر مکتبي و خانم قرآني، همواره فيلسوفانه و همگرايانه بوده است. در اين جلسه نگران بودم که حداقل يک نفر از ترکمناني که در اين نشريه قلم زده اند، مجال صحبت پيدا نکند، در مجلسي که سراسر هيات تحريريه حرف زدند و خاطرات تلخ و شيرين گفتند. خوشبختانه در اواسط جلسه، آقاي لطيف ايزدي مدير سايت اولکاميز و ماهنامه ترکمن ديار پشت تريبون قرار گرفت و با صحبت هاي جامع خود، زحمات اهل قلم ترکمن را در طول بيست و پنج سال انتشارش بخوبي بيان کرده حق مطلب را ادا نمودند. در پايان طول عمر روزنامهي گلشن مهر وزين - و البته پيشتر کليه دست اندرکاران گرامي را- از خداوند منان مسئلت دارم.

 

 

 

 

اشعاري

 از

حسين ضميري

 

*

 صد شکر که در مملکتم با خردي هست

صد شکر مضاعف که از ايشان مددي هست

گلشن تو بزن تيتر يک اين بار که صد شکر

در مجلس ما حضرت دکتر اسدي هست

 

*

 او قلمدار است و صاحب مطلبي ست

ميشناسم  دکتر خوش مشربي ست

مفتخر هستم بگويم اين زمان:

نوبت احسان جان مکتبي است

 

*

بزرگ است او ولي بي ادعايي است

شرافتمند و فرد باصفايي است

پژوهشگر، کشاورز و معلم

 تمامش رحمت آقاي رجايي است

 

*

تمام تيتر يک هايش چه نيکوست

سخن در اقتصاد و کار  از اوست

گمانم نوبتي هم باشه  نوبت

رسيده   وقت  آقاي قوانلوست