حلقه مفقوده توسعه گلستان


تیتر اول |

مريم شريفي -  اشتغال و نرخ بالاي بيکاري يکي از مشکلات اساسي استان گلستان است، دولت و مجلس بايد کمک کنند تا کشاورزي گلستان به سمت صنعتي شدن رفته و با ورود صنايع تکميلي و تبديلي، زمينه اشتغال جوانان را فراهم کنند. استان گلستان با توليد بيش از هشت ميليون تن محصول کشاورزي، از تأمين‌کنندگان اصلي امنيت غذايي کشور است، اما اين ظرفيت بزرگ و ارزشمند نتوانسته براي اين استان دستاوردي داشته باشد و گلستان با نرخ بالاي بيکاري در رديف فقيرترين استان‌هاي کشور است. در سال‌هاي گذشته استان گلستان به بهانه خاک مرغوب و قرار گرفتن در کمربند سبز شمالي در بخش صنعت مورد غفلت قرار گرفته است، حال آنکه هزاران هکتار اراضي شور و لم يزرع در شهرهاي شمالي استان گلستان وجود دارد که مي‌توانست با احداث صنايع تبديلي زمينه رشد و توسعه و اشتغال جوانان را فراهم کند. در سال‌هايي که تورم مانند امروز طغيان نکرده بود  استان‌هاي ديگر با احداث کارخانه‌هاي بزرگ و کوچک زمينه اشتغال جوانان خود را فراهم کردند و استان گلستان در سايه غفلت و به بهانه چتر سبزي که دارد مورد غفلت قرار گرفته و دچار عقب ماندگي بزرگي شد که جبران آن جز با عزم ملي و تخصيص اعتبارات ويژه امکان‌پذير نيست. ايجاد صنايع تبديلي ارزش افزوده فراواني به همراه داشته و مانع از خام فروشي محصولات کشاورزي مي‌شود. از طرف ديگه براي صدها نفر از مردم منطقه فرصت شغلي ايجاد مي‌کند، صنايع تبديلي سبب مي‌شود که کشاورزان محصولات خود را با قيمت بهتري به فروش برسانند همچنين جلوي ضايعات کشاورزي گرفته مي‌شود چرا که يکي از عوامل اصلي ضايعات کشاورزي حمل و نقل و ترانزيت اين محصولات است. خبرنگار ايسنا در خصوص اهميت رشد صنعت و مهمترين چالش‌هاي پيش روي صاحبان صنايع با رضا شهمردادي مديرعامل شرکت شهرک‌هاي صنعتي گلستان گفت وگوي داشته که در ادامه آورده شده است.

 

نرخ بالاي بيکاري استان گلستان به دليل فقدان صنايع بزرگ

رضا شهمرادي مديرعامل شرکت شهرک‌هاي صنعتي گلستان با اشاره به نقش مهم صنعتي شدن جوامع در ايجاد اشتغال اظهار کرد: به دليل نداشتن صنايع بزرگ در استان گلستان نرخ بيکاري در استان ما بالا است در حالي که در استان‌هاي صنعتي نظير قزوين و مرکزي آنقدر نيروي کار کم دارند که يک اصطلاحي به نام کارگر دزدي نيز در آنجا ديده مي‌شود به اين صورت که فردي که کارخانه دار هست به سراغ کارخانه ديگري رفته و به کارگران آن کارخانه پيشنهاد کار با حقوق و مزاياي ديگر مي‌دهد و در جذب کارگر با هم رقابت مي‌کنند، اين اتفاقي است که تنها به دليل فرصت‌هاي شغلي ايجاد شده در سايه صنعتي شدن است.

 

نداشتن صنايع در استان هاي کشاورزي تفکري اشتباه است

وي با تأکيد بر اينکه زماني کشاورزي ما رشد مي‌کند که صنعت هم کنارش باشد، گفت: اينکه استان‌هاي کشاورزي نبايد صنعت داشته باشند يک تفکر اشتباه است، در کشورهاي اروپايي که به مراتب از استان ما سرسبزتر و حاصلخيزتر است صنايع بزرگ و مرتبط با کشاورزي احداث و نتيجه آن پيشرفت و رشد بود و ما نيز بايد اين مسير را طي کنيم. مديرعامل شهرک‌هاي صنعتي گلستان ادامه داد: اگر ميدانستم که کشاورزي ما در حدي هست که بتواند تمام بار اشتغال استان را  به دوش بکشد، مي‌گفتم اصلاً ما صنعت نمي‌خواهيم، ولي کشاورزي ما اينگونه نيست و کشاورزان ما  تنها قادرند خرج سالانه خانواده خودشان را تأمين کنند.

 

تا وقتي صنايع تبديلي در گلستان نباشد هدررفت محصول ادامه دارد

شهمرادي با بيان اينکه اگر کشاورزي ما اگر مکانيزه و حجم محصولات ما بيشتر بود ارزش افزوده استان بالا رفته و ما صنعت نمي‌خواستيم، گفت: واقعيت اين است که تا وقتي صنايع تبديلي به استان ما نياد ما شاهد اين هستيم که دسترنج کشاورزان ما نظير سيب زميني و محصولات باغي فساد شده و هدر مي‌رود. وي با اشاره به اينکه ما در اين استان  گلستان 500 الي 600  هزار هکتار زمين کشاورزي داريم و کل شهرک‌هاي ما تنها 2 هزار هکتار است، افزود: استان ما بهترين شرايط را براي صنعتي شدن دارد زيرا  اگر استان ما را به دو نيمه شمالي و جنوبي تقسيم کنيد، نيمه شمالي با وجود اراضي شور و لم يزرع بهترين مکان براي احداث صنايع است.

 

تامين زيرساخت‌ها مهمترين چالش صاحبان صنايع

مديرعامل شهرک‌هاي صنعتي گلستان عدم تأمين زيرساخت‌ها به ويژه برق و آب در اراضي شمالي استان را مهمترين چالش پيش روي صنعتي شدن استان برشمرد و تصريح کرد: طبق  قانون دستگاه‌هاي تأمين‌کننده زير ساخت موظف هستند شرايط را که مهم‌ترين آن آب و برق است براي احداث صنايع در مناطق شمالي استان تأمين کنند اما اين اتفاق نيفتاده و در نيمه شمالي حتي براي آب شرب هم مشکل داريم. شهمرادي با تأکيد اينکه ما بهترين شرايط براي استقرار صنعت در استان داريم به شرط آنکه زيرساخت برق و آب شهرک 1000 هکتاري اترک تأمين شود، گفت: بانک‌هاي استان نيز بايد ظرفيت پرداخت تحصيلات را افزايش دهند، يک  واحد صنعتي که به طور مثال  سال پيش نياز به 5 ميليارد تومان نياز داشت  امثال بايد 20  تا 25 ميليارد سرمايه در گردش داشته باشد تا بتواند روي پا بايستد.

 

کاهش تسهيلات بانکي چالش پيش روي صاحبان صنايع

وي از کاهش تسهيلات بانکي به عنوان يکي از چالش‌هاي مهم پيش روي صاحبان صنايع نام برد و افزود: اين مشکل در همه جاي کشور وجود دارد اما در استان ما  که صنعت ضعيفي داريم بيشتر است زيرا اين صاحبان صنايع هستند که در بانک‌ها سرمايه‌گذاري مي‌کنند و  بانک‌ها در استان‌هاي صنعتي توان مالي بالاتري دارند. مديرعامل شهرک‌هاي صنعتي گلستان تأمين برق به ويژه در تابستان را مهمترين دغدغه صاحبان صنايع و کارخانه‌داران دانست و اضافه کرد: متأسفانه وقتي در فصل گرما با مشکل کمبود برق مواجه مي‌شويم در اولين اقدام کارخانه‌ها را تعطيل مي‌کنند و اين تعطيلي‌ها ضربه بزرگي به آن‌ها وارد مي‌کند. شهمرادي با تأکيد اينکه موقع صرفه‌جويي برق  همه بايد پاي کار باشند و صرفه‌جويي را تنها بر دوش صنعت نگذاريم، ادامه داد: پاساژهايي هستند که در هر مغازه چند لوستر و برق روشن داشته و هيچ صرفه‌جويي ندارند و همينطور بانک‌ها و اداراتي  داريم که با چندين اسپيلت روشن  مصرف برق بالايي دارند که بايد احساس مسئوليت کرده و در صرفه‌جويي برق سهيم شوند.