ياد برخي نفرات


یاددداشت اول |

■  با مسووليت سردبير

 

اين روزهاي شهريور که مي گذرد، نمايشگاهي  از دل تاريخ بر روي انسان  گشوده مي شود، نام هايي که هر يک براي ما آموزه هاي بسياري براي زندگي امروز دارد.

 اول شهريور ماه درگذشت محمد پروين گنابادي مترجم و پژوهشگري که مقدمه تاريخ ابن خلدون را به فارسي برگردانده است. تاريخي که همواره و هميشه منبعي قابل اعتنا براي اهل پژوهش و فرهنگ بوده و خواهد بود  و يا درگذشت دکتر پرويز ناتل خانلري استاد زبان و ادبيات فارسي، نويسنده اثر ارزشمند تاريخ زبان فارسي  که يک اثر موجه در تاريخ زبان است وشاعري که  شعر خواندني و آموزنده عقاب  و کلاغ از آن اوست.

گشت غمناک دل و جان عقاب

چو ازو دور شد ايام شباب

ديد کش دور به انجام رسيد

آفتابش به لب بام رسيد

بايد از هستي دل بر گيرد

ره سوي کشور ديگر گيرد

خواست تا چاره ي ناچار کند

دارويي جويد و در کار کند.... و منظومه اي آموزشي براي بزرگ بودن و سر فراز ماندن  را در قالب کلمات به انسانها مي آموزد و يا چهارم شهريور درگذشت مهدي اخوان ثالث شاعر بزرگ معاصر بود که تاثير او بر شعر معاصر قابل کتمان نيست و يا  پنجم شهريور درگذشت محمد زکرياي رازي  کاشف الکل  است که نامي جهاني براي ايران رقم زده است  و همايون صنعتي زاده کار آفرين و پژوهشگر ايران زمين،  او که با ابتکار و خلاقيت صنعت چاپ در ايران را متحول کرد و به هر منطقه اي رفت باعث خير و برکت شد و براي ارتقا جامعه ايراني تلاش کرد، نام هايي که هر يک تاريخي پر آوازه براي ايران  هستند، همه اينها در حالي مي گذرد که نسل امروز نيازمند آشنايي با هر يک از اين شخصيت هاست، اين اسامي  همواره بايد در دل و جان نوخاستگاني باشد که در پي شناخت هويت جامعه خويشند، انسانهايي که با تلاش و پيگيري به  جامعه خدمت کرده اند...

 و حداقل کار ما مي توانست ياد‌آوري نام و ياد اين بزرگان باشد، وظيفه اي که گويا فراموش شده است. کاش کسي دست اندرکاران فرهنگ و اجتماع اين ديار را از خواب سنگينشان بيدار کند. اما شما مخاطب گرامي وقتي بگذاريد و شعر  عقاب و کلاغ استاد خانلري و يا کتاب (از فرانکلين تا لاله زار )زندگي نامه استاد صنعتي زاده را بخوانيد تا لذت بيشتري در زندگي همراهتان باشد.