قطعي مکرر برق و پيامدهاي آن ...


یادداشت |

 محمود رحيمي 

 

در سال گذشته و امسال در جلسات متعددي چه در فرمانداري و چه در جلساتي که در مکانهاي ديگر برگزار ميشد هر خبرنگاري سخن از مشکلات برق در گنبد و بخشهاي تابعه ميگفت، دهرويه فرماندار گنبد به صراحت از عملکرد شرکت برق گنبد حمايت ميکرد و هنوز هم اين حمايت ادامه دارد. اما متاسفانه شاهديم که مشکلات برق خانگي و اداري همچنان با شدت ادامه دارد. چرا شرکت برق مديريتي براي نحوه و زمان قطع برق خانگي ندارد؟

جناب فرماندار ! مردم با تمام مشکلات و فشارهاي اقتصادي، بهاي گزاف و غيرمعقول قبوض شرکت برق را ميپردازند. مبالغ سرسامآوري که مردم محروم و اقشار آسيبپذير جامعه مجبورند از شکم عائله‌‌ي خود بزنند و دو دستي تقديم دولت کنند. بهاي برقي که بر معيشت و سفرهي کوچک بازنشستگان، کارمندان، کارگران، کشاورزان و روستاييان تاثير مستقيم دارد. در هر مرحله که قبض الکترونيکي صادر ميشود، هفتصد هشتصد هزار تومان و گاهاً فراتر از اين مبالغ را بايد پرداخت کنند. مردم چارهاي ندارند که از مخارج يوميه خانوار خود بزنند تا با قطعي برق مواجه نشوند. شرکت برق که اهميتي برايش ندارد اين پرداختها چگونه انجام ميشود؟! و مردم هم حق اعتراض ندارند. هرچند براي مردم، اينکه در هرسال شاهد افزايش بهاي خدمات باشند ديگر امري عادي شده، اما بيشترين افزايش تعرفه در قبوض برق اعمال ميشود. متاسفانه شرکت برق در سال 1402 در دو نوبت و در هر مرحله حدود بيست تا سي درصد به صورت چراغ خاموش بهاي مصرفي برق را افزايش داد و بنده حضوراً خدمت فرماندار گنبد رسيدم و مراتب اعتراض شهروندان را به ايشان گوشزد کردم، اما متاسفانه طبق معمول اتفاق خاصي رخ نداد. امسال هم همان داستان سال قبل در حال تکرار است و فشار برروي مردم فقير صد چندان شده و کسي هم حق اعتراض ندارد ... اگر خانواري قادر به تامين بهاي برق خود نشوند بهطور اتوماتيک برق منازل آنان قطع خواهد شد. سخن اصلي نگارنده اين است؛ چرا قطعي برق به اين گستردگي در حال انجام است؟! آيا فکر نميکنيد قطعي دو ساعته برق منازل براي مردم بسيار آزار دهنده است؟! آيا لحظهاي به اين نکتهي مهم فکر کردهايد؛ در منطقهاي که دماي هوا گاهاً به بالاي چهل و پنج درجه هم ميرسد و در بيشتر منازل کودکان خردسال و سالمندان و بيماران خاص زندگي ميکنند، اين دو ساعت قطعي ميتواند چه آثار مخربي بر روي آنان داشته باشد؟!

 

اين چه مديريتي است که شرکت برق دارد؟!

شهروندان مظلوم و محروم نياز به استراحت و آرامش دارند و شرکت برق آرامش و سلامت اين شهروندان را به مخاطره انداخته است. به بهانه صرفهجويي، برق ادارات را نه در ابتداي شروع تايم اداري يعني ساعت 6 تا 8 صبح که هوا خنکتر و  مراجعه اربابرجوع هم کمتر است، بلکه ساعت 9 تا 11 صبح که هم دماي هوا بالاتر و هم تعداد مراجعين به ادارات بيشتر است، قطع و اربابرجوع را که از راههاي دور و مناطق مرزي ميآيند را سردرگم و بلاتکليف ميکنيد. در کجاي دنيا خدمات ادارات از ساعت شش صبح که مردم هنوز از خواب بيدار نشدهاند آغاز و ساعت 11 خاتمه مييابد؟!

در حاليکه اربابرجوع براي انجام امور اداري از ساعت نه صبح به بعد به ادارات مراجعه ميکنند. قطعي برق منازل يک مشکل و قطعي برق ادارات صدها مشکل براي شهروندان گنبد و حومه به وجود آورده است. در خاتمه، جناب دهرويه! لطفاً درست رصد کنيد، تا متوجه شويد چه ميزان نارضايتي از وضعيت موجود شرکت برق وجود دارد.

 

خبرنگار