دوربين سه بعدي خداوند


تیتر اول |

مهران موذني -در تمام دنيا بر خلاف بازيگران سينما و تلويزيون که جلوي دوربين به هنرنمايي ميپردازند، کمتر کسي از عوامل پشت صحنه به اين صورت مورد توجه قرار ميگيرد. سينماي ايران نيز از اين قاعده مستثني نيست. مسعود امامي، عکاس و فيلمبردار سينما از جمله افراد تاثيرگذار پشت صحنه است که از آثار برجسته وي، ميتوان به سريال خاطرهساز «ايستادن در باد» در دهه 60 اشاه کرد. او علاوه بر فعاليتهاي شخصي نسل بزرگي از هنرمندان عکاس را در گلستان تربيت کرده است. مراسم نکوداشت اين هنرمند گرگاني در موسسه فرهنگي ميرداماد برگزار شد. اين مراسم که به همت انجمن سينماي جوان گرگان شکل گرفت، استقبال جمع کثيري از سينماگران، اهالي تئاتر، همکاران و شاگردان امامي را به همراه داشت. مسعود امامي ضمن تقدير و تشکر از برگزارکنندگان و حضار مراسم، گفت: من معتقدم که از بدو تولد، خداوند در وجود ما دوربين سهبعدي باکيفيتي را کار گذاشته که تا لحظه مرگ در حال فيلمبرداري است. اما هميشه روبهرو را ميبيند. گاهي لازم است دوربين را سمت خودمان گرفته و ببينيم در لايههاي پنهان وجودمان چه ميگذرد. اگر باغچهاي را هم بيل بزنيم، حتماً چندين کرم و حشره نيز کنار گلها ميبينيم. انسان هم موجودي است که از نقاط ضعف و قوت مختلفي تشکيل شده. همه ما اينگونه هستيم و براي داشتن يک زندگي متعادلتر، خوب است که گاهي به خودمان نيز نگاهي بيندازيم. ترجيح من اين است که تعريف از کار و بدگويي از اخلاقم، دربارهام بگويند: فيلمبردار خوبي نبود، اما انسان خوشرفتاري بود و از همه در محيط کار حمايت ميکرد. فارغ از همه نکاتي که در اين مراسم درباره من گفته شد، بايد ديد که خانوادهام چه نظري دارند. چرا که شما از بيرون به من مينگريد و آنها از درون. اميدوارم که براي خانواده خودم هم به طور نسبي انساني معقول و قابل قبول بوده باشم. مهدي صاحبدل، مدير انجمن سينماي جوان گلستان، مسعود امامي را معلمي دانست که همواره از او آموخته است و عنوان کرد: من افتخار شاگردي آقاي امامي را داشتم و همچنان خودم را شاگردشان ميدانم. ايشان همواره در بحث آموزش و توليد با راهنماييهايشان کمکحال من و سينماگران استان بودهاند. آرزوي من اين است که سايه ايشان بر سر ما بماند تا تمام فيلمسازان از وجودشان بهرهمند شوند. سينماگران گلستاني در جشنواره تهران، اولين چيزي که بعد از ديدن ما ميپرسند حال آقاي امامي است و هميشه از خاطرات و اخلاق ايشان صحبت ميکنند. اميدوارم بتوانم اندکي از اخلاق ايشان را ياد بگيرم. همچنين اميدوارم تجليل از بزرگان سينماي استان که از مراسم آقاي رستماني شروع شد، پس از اين نيز با قدرت ادامه پيدا کند. هرچند که حق مطلب ادا نميشود، اما کاري جز تشکر از ما برنميآيد. شاپور اسلامي سرپرست سابق انجمن خوشنويسان گرگان، به کمکهاي مسعود امامي بهعنوان يکي از عوامل موفقيتهايش اشاره کرد و گفت: يکي از دلايل موفقيت ما در انجمن خوشنويسان گرگان همنشيني و همفکري با استاد مسعود امامي بود. ايشان 120 اسلايد از خطوط قديمي تهيه کرد که من در کلاسهايم در گرگان و شهرهاي مختلف به توضيح آنها ميپرداختم. فيلمبرداري و عکاسي تمامي نمايشگاههاي من توسط ايشان يا شاگردهايشان انجام ميشد. مسعود امامي از معدود هنرمندان اهل کتاب و دانش است. متأسفانه چنين چيزي در هنرمندان ما کمرنگ شده. بهخصوص در خوشنويسي که افراد تنها قصد نوشتن دارند. يعني فقط به دنبال تقويت دستشان هستند و نه به دنبال انديشيدن. اين عيب خوشنويسي ما در سراسر کشور است. خوشنويسان اسير چالش تکرار هستند. اما مسعود امامي اهل مطالعه است و همين به کارش کمک ميکند. ايشان کمي هم درونگراست. از اين رو که در جلسات و نشستهاي ما حضور فعالي ندارد و آثارش را پيش خودش نگه ميدارد. اما در محافل خصوصي همه از دانش او بهرهمند ميشويم. مسعود امامي بدون هيچ منتي اين فرصت را به ديگران ميدهد تا از دانش او استفاده کنند. همچنين آثار عکاسي امامي نشان ميدهد که ايشان تا چه اندازه به محيط اطرافش توجه دارد. تکنيکهاي او چه در عکاسي و چه در مستندهايش که از شبکه چهار پخش شده بسيار مورد توجه قرار گرفته.

جواد پيشگر، هنرمند پيشکسوت تئاتر نيز چون ديگران اخلاق مسعود امامي را ستود و او را الگويي براي نسل امروز هنرمندان کشور دانست. وي در همين باره اظهار داشت: من به شخصه بسيار به اخلاق حرفهاي معتقدم و آن را از معلمينم آموختم. مسعود امامي براي من يکي از مظاهر بارز اخلاق است. به اين دليل که در طي اين سالها تا به حال واژه «من» را از زبانش نشنيدهام. کلمهاي که متأسفانه امروز معضل بزرگ بدنه هنر و جامعه هنرمندان امروز ايران است. از اين رو، اين خصلت در مسعود امامي بسيار بزرگ، ارزشمند و برجسته است. شعبانعلي درزي، پيشکسوت هنرهاي نمايشي کردکوي علاوه بر اخلاق حرفهاي مسعود امامي و تعهدش به کار، تواناييهاي وي در کار با دوربين را مورد توجه قرار داد و در همين باره عنوان کرد: مسعود امامي از چهرههاي درخشان هنري گلستان و نامي آشنا در سطح کشور است. بيان تمامي صفات و مهارتهاي کاري وي در اين مقال نميگنجد. او هرگز در قلمروي کار با دوربين از هيچ مسئوليتي در گروه هنرياي که وابسته به آن بود، شانه خالي نميکرد و از پا نميافتاد. مسعود امامي تلاش ميکرد که در نوآوريهاي فيلمبرداري، خودش را با مؤلفههاي فيلمبرداراني چون کلاري، عياري و... همتراز سازد. همين موضوع بود که سبب شد امامي از موانعي اعم از سرماي زير صفر درجه کوههاي مهاباد و گرماي 43 درجه را پشت سر بگذارد تا مهارتي بر مهارتها، فني بر فنون و تکنيکي بر تکنيکهاي نوين سينمايي جهان معاصر خود بيفزايد. مسعود امامي هيچگاه خود را تسليم دوربين نميکرد. بلکه بر دوربين مسلط بود و با اراده و خرد خود، دوربين را در ثبت لحظهها و لوکيشنهاي تماشايي هدايت ميکرد. او هيچگاه اسير منيت و خودشيفتگي نشد. چرا که خود را به گروهي که در آن فعاليت داشت تسليم ميکرد. به راستي اين همه خصايل ناشي از وقار، سنگيني، ادب و متانت مسعود امامي نيست؟

در پايان اين مراسم، با اهداي هدايايي، از مسعود امامي به پاس دههها فعاليتش در عرصههاي هنري مختلف تقدير به عمل آمد.