قدرداني از يک عمر عاشقانه مسعود امامي


ویژه نامه |

ليلا حسين زاده ـ  به بهانه سلسله مراسمهاي يادگارهاي هنري و به همت انجمن سينماي جوانان استان گلستان، آيين نکوداشت و جشن تولد شصت و چهار سالگي «مسعود امامي» هنرمند پيشکسوت عرصه هنرهاي تصويري در شامگاه دوشنبه 26 شهريور ماه در تالار انديشه موسسه فرهنگي ميرداماد برگزار شد.  مسعود امامي يکي از محبوب ترين تصويربرداران و هنرمندان با اخلاق سينماي ايران به شمار مي رود او تصويربردار، مستندساز، عکاس، نويسنده سينما و تلويزيون، سرپرست و مدرس در دفتر انجمن سينماي جوانان گرگان و عضو هيات داوران و انتخاب چندين جشنواره استاني ، کشوري و بين المللي، متولد 26 شهريور 1339 در گلستان است. امامي فعاليت هنري خود را از سال 1365 آغاز نموده و دوره پرتلاش و حرفه اي خود را از سال 1368 با سريال ايستادن در باد به کارگرداني سياوش دولت سرايي آغاز و در طول سالها فعاليت آثار بسيار ارزشمند با قاب هاي ماندگار در سينما و تلويزيون، از خود به جاي گذاشت. در اين مراسم که در  تيتر اول گلشن مهر  هم انعکاس پيدا کرد استاد امامي گفت : اغلب فعاليتهاي اين حقير طي سالهاي متمادي در حوزه فيلم کوتاه در انجمن سينماي جوان بوده و خوشبختانه فضاي آموزشي و تهيه و توليد در اين حوزه بعلت غير انتفاعي بودن هميشه پاکيزه و بدور از حواشي بوده و من و ساير همکارانم سعي کرديم علاقمندان به سينما را در فضاي سالمي نگهداريم . وي افزود : فيلم کوتاه بسيار مظلوم و بيپناه است انجمن سينماي جوانان ايران نزديک به چهار دهه است که با همه مصائب و مشکلات تنها پناهگاه فيلم کوتاه بوده و تاکنون چراغ آن را روشن نگه داشته است. اما اين سينماي سالم و پاکيزه نيازمند به حمايت بيشتري دارد و اميدوارم سازمانها و ارگانهاي فرهنگي در کنار انجمن سينماي جوانان ايران حامي اين بخش از سينما باشند. امامي ادامه داد: 

فيلم کوتاه؛ سينماي آزاد و مستقل است که بدون در نظر گرفتن گيشه و مسائل مالي دغدغههاي واقعي انسان را به تصوير ميکشد و بهمين دليل بايد از اين سينما و در قالب مستند و داستاني پاسداري کرد. پس از برگزاري اين مراسم، جمعي از اهالي فرهنگ و هنر استان گلستان  به بهانه بزرگداشت اين استاد ارجمند  براي استاد يادداشت هايي نوشتند که با هم مي خوانيم.  

  

 

 صداقت مثال زدني

حسينعلي افخمي - مدرس و تصويربردار صدا و سيماي گلستان

 آقاي امامي به وضعيت سينما جوان گرگان سر و سامان داد و در بخش فيلم و عکس مشوق خوبي براي هنرجويان و هنرمندان بودند و از سال 65 تا همين اواخر اين فعاليت مثمرو الثمر را انجام ميدادند و در زمينه آموزش هم نقش مهمي را بر عهده داشتند.

مهمترين حسن کارنامه مسعود امامي  صداقت مثال زدني اوست و  همچنين در کار خود خلاقيت بسيار داشت. لذا آنچه که مسعود را از مابقي متمايز مي سازد صداقت در رفتار و کردارش است.سلامتي و خوشبختي ايشان را آرزو ميکنم.

 

 

امامي

 استاد بدنيا آمده است

عبدالصالح پاک-نويسنده و مدرس سابق انجمن سينماي جوان

سال 1374 اتفاقي يک فيلمنامه کوتاه نوشته بودم و خيلي اتفاقي متوجه جشن سالانه انجمن سينماي جوان شدم و فليمنامه را جهت شرکت در مسابقه آن ارسال کردم. فيلمنامه مورد قبول هيئت داوران قرار گرفت و به جشن دعوت شدم. با آنکه هيچ شناختي از انجمن نداشتم و کسي را در آن نمي شناختم، دل به دريا زدم و تنهايي راهي تهران شدم. جشنواره در فرهنگ سراي بهمن برگزار مي شد. شلوغ بود و همه در باره سينما حرف مي زدند که براي من دنياي ناشناخته اي بود. من داستان کوتاه و رمان مي نوشتم و دنياي من با دنياي آنها متفاوت بود. يک روز که به سختي گذشت با يکي از بچه هاي انجمن گرگان آشنا شدم و او به من پيشنهاد کرد جهت برگشت به شهر خودم با آقاي امامي هماهنگ کنم.

وقتي براي اولين بار آقاي امامي را ديدم حس کردم او را سالها مي شناسم و دوستي مي کنم. او با همان لبخند هميشگي مرا پذيرا شد و دوستي ما شروع شد. من تصور مي کنم آقاي امامي هميشه استاد بوده و اصلاً استاد بدنيا آمده است. در هر زمينه اي اطلاعات کامل داشت. کتاب زياد خوانده بود ولي هيچ غروري در چهره و دلش ديده نمي شد. بعد از جشنواره من براي ديدن او به انجمن رفتم و رابطه مان مستحکم تر شد و ادامه پيدا کرد.

سالها در انجمن ادبيات تدريس کردم و کنارش از آقاي امامي آموختم. کم کم دوستي ما از انجمن فراتر رفت و شد؛ رابطه خانوادگي. روزها و سالهاي زيادي در کنارش بودم. وقتي کنارش باشي از احساس امنيت خاطر بالايي برخوردار هستي. وقتي با آقاي امامي به سفرهاي دور مي روي خيالت بابت همه چيز راحت است و مي تواني بدون دغدغه از سفرت لذت ببري. دوستي ما هنوزم که هنوز است ادامه دارد و ادامه خواهد داشت. اميدوارم جناب امامي دوست عزيزم سالهاي سال در صحت و سلامت کامل باشد تا از چشمه جوشان دوستي او بهره ببريم.

 

 

امامي

آغاز گر راه

مهدي صاحبدل - مستندساز، مدرس

و مسئول انجمن سينماي جوانان استان گلستان

استاد مسعود امامي از سال 1364 با برعهده گرفتن مسئوليت انجمن سينماي جوانان در گرگان آغازگر راهي بود که به شکل گيري فعاليت هاي مستمر فيلمسازي  در گرگان و استان گلستان منجرشد.

 در طي 32 سال مسئوليت ايشان در انجمن بيش از 2000 نفر در دوره هاي مختلف آموزشي شرکت و فارغ التحصيل شدند. صدها فيلم کوتاه توليد شد. سينماي گلستان در چند سال گذشته شاهد حضور و رشد جمعي از فيلمسازان جوان و خلاق است که ضمن موفقيت هايي که کسب کرده اند آينده درخشاني را نويد مي دهند. اين جريان جديد يا دانش آموخته انجمنند يا با حمايت انجمن فيلم هاي کوتاه حرفه اي خود را ساخته اند

ايجاد پيوستگي نسلي در انجمن  با محوريت استاد امامي باعث انتقال نسل قديم و جديد سينماگران استان شده است. بخشي از تبلور اين موفقيت را در هفته هاي فيلم و عکس استان در چند سال گذشته شاهد بوديم. که در هر دوره حدود سي فيلم از فيلمسازان جوان اکران شده است. صدها عکاس حرفه اي به جامعه هنري ايران وارد شدند که امروز از برجسته ترين عکاسان اين سرزمين هستند.

فيلمبرداري بيش از يکصد فيلم بلند و کوتاه داستاني و مستند و ده سريال تلويزيوني از فعاليت هاي ايشان بوده است. در حدود 5 سالي که مسئوليت انجمن سينماي جوانان استان گلستان برعهده من بوده همواره از راهنمايي ها و مشورت هاي ايشان بهره برده ام. هنوز از وجود ايشان براي تدريس در انجمن، مشاوره به هنرجويان و فيلمسازان و عضويت در شوراي توليد انجمن بهره مي بريم. 

ايشان يک الگوي اخلاقي هم در زندگي و هم در کار و فعاليت حرفه اي سينما براي همه ما هستند.