امامي، فيلمبرداري نوگرا


ویژه نامه |

 امامي، فيلمبرداري نوگرا

شعبانعلي درزي-پيشکسوت تئاتر

 مسعود امامي فيلمبردار نوگرا و عالِم به زواياي پنهان و آشکار دوربين فيلمبرداري است. بيان صفات و مهارتهاي کاري مسعود امامي از تکنيکهاي فيلمبرداري و اصول اخلاقي مانند ادب متانت شکيبايي و تحمل در فيلمبرداري به نظر تا رديف زر دستان رسيده باشد .

مسعود از نظر تکنيک فيلمبرداري بر مهارتها و فني بر فنون و تکنيکي بر تکنيکهاي فيلمبرداري نوين سينمايي جهان معاصر خود ميافزايد.

 مسعود به مرز تجرّب و پختگي رسيد که هيچگاه خود را تسليم دوربين نميکرد بلکه بر دوربين مسلط بود و با اداره و خرد خود، خود دوربين را در ثبت لحظهها و لوکيشنهاي قابل تماشا هدايت ميکرد.

 مسعود هيچگاه و در هيچ برهه از زمان در باد غرور و منّت و خودشيفتگي نخوابيد و چون خود را سرباز کوچک پادگان گروهي که با آنها فعاليت داشت تسليم ميکرد.

چون نام تو خوانند در درياي نور/  دوردي فرستند زان راه دور

 

 

 اعتماد استاد

محمد طبرسا - هنرمند، نويسنده و پژوهشگر سينما

 تجربه ديدار و آشنايي من با مسعود امامي شباهت بسياري به تجربه دوستانم دارد. همان چيزي که قبل از سينما و آموزش سينما توجه ما را جلب کرد، قلب ما را گرم نگه داشت و پاي ما را به انجمن سينماي جوان گرگان باز کرد. آرامش و مهرباني و روي گشاده و صدايي هميشه آرام او ريشه از خوي و خصلت دروني او داشت. براي بسياري جسارت و شجاعت شروع تدريس، شروع فيلمسازي يا شروع اداره جلسات نمايش فيلم با حمايت و تشويق مسعود امامي بوده، او بود که پيشنهاد تدريس مي داد، براي ساخت فيلم اول تشويق مي کرد يا اداره جلسه. نمايش فيلم را با اعتماد به جواني مي سپرد که زياد نمي شناخت. .... اولين قدم هاي من در سينما با همين روحيه او شروع شد. و بابت اين قدم هاي اول از او سپاسگزارم.

 

 

 مردي براي تمام فصول

مهتا خوارزمي -سينماگر و مدرس سابق انجمن

اگر در اين جايي که ما هستيم. در اين پهنه ي سبز. در ميانه ي مردماني که رنگ فرهنگ به خود ديده اند و طعم عشق را چشيده اند، کسي از شما بخواهد تا در حيطه سينما، شخصي را معرفي کنيد که از جوهره ي هنر، دانش و عشق بتواند ترکيبي دل انگيز را به شما بنماياند، بي ترديد کسي جز مسعود امامي را نخواهيد يافت.

کسي که سالها در کنار هنرمندان و هنرجوهاست و در فصل هاي مختلف حيات هنري آنها، همراهي دلسوز برايشان بوده. آري سالها تداوم در زندگي هنرمند سخت و پر حاشيه ست. ماندن، رشد کردن و بروز بودن آسان نيست. راه هنرمند دشوار است و طي اين طريق، انسان را به کرامتي ستودني مي رساند.

اميدوارم اين درخت پربار و مهربان دنياي هنر، سايه اش براي تمام ما مستدام باشد.

 

 

 با اخلاق و مهربان

سليمان رضايي -عضو موسسه مولانا شناسي براي کودکان و نوجوانان و کارگردان و فيلمساز سابق انجمن سينماي جوان

سينماي جوان گرگان با ورود استادان مسعود امامي و حسينعلي افخمي جاني دوباره گرفت. شکوفايي و برجسته بودن فيلمسازان گرگان در آن زمان به خاطر اخلاق حرفه اي و مهربانانه استاد بود چون با جان و دل همه را کمک مي کرد و مي بينيم که در آن دوران، اگر فيلم هاي سوپر 8 موفق، فيلم هاي 16 ميليمتري و 35 ميليمتري که در دفتر گرگان توليد شد؛ استان گلستان به استاد مسعود امامي هنرمند برجسته کشور و ديگر هنرمندان درجه يک تئاتر کشور و ... در گرگان بدهکار است.

همه اهل هنر مي دانند که؛ مسعود امامي هنرمند با اخلاق و مهرباني ست که شايسته است شوراي شهر و شهرداري گرگان خياباني را به نام اين استاد فرزانه مسعود امامي و ديگر هنرمندان برجسته استان گلستان کنند بنياد و جشنواره کودک و مولانا با اهدا لوح سپاس و مدال طلايي بنياد و جشنواره قدم کوچکي براي اين استاد فرهيخته برداشته است.

 با آرزوي موفقيت براي همه هنرمندان استان گلستان

 

 

 خلق فيلمساز

ليدا فراهاني-هنرجوي سابق انجمن سينماي جوانان

چقدر عجيب و خارقالعاده است ! - چي؟ کجا...؟! -  انجمن سينماي جوان رو ميگم - چرا؟؟ ميدانيد اين مکان کوچيک و ساده در وجودش استاداني بزرگ و عاشق همچون استاد مسعود امامي رو داشته و دارد که عاشقانه و دلسوزانه بچههايي همچون من که يه دختر خجالتي، درونگرا و قورت داده ي احساسات بودن و يا هستن را ياد مي دهد که حرف بزنند، اثر قلمشان را به تصوير بکشند، نگاه کادر شدنشان به يه قاب ماندگارِ پرکلام، و يک شعر رو به يک روايت زندگي تبديل کننند! هنرمندِ نشدم ولي هنر عشق را آموختم سپاسهااا استاد امامي عزيز، از همه آموزه هاي هنري و انسانيتت.

 

 

ملکه اي در کندو

محمد مهدي پورحسن -هنرجوي سابق انجمن سينماي جوانان

بنام خدا درود تابستان سال 1366 و در سن 18 سالگي بواسطه ي ثبت نام در دوره ي آموزش عکاسي انجمن سينماي جوانان با مردي بنام مسعود امامي بعنوان مسئول انجمن آشنا شدم که شخصي متين، خوشرو، آراسته، خوش بيان و مبادي آداب، آميخته با آرامشي خاص بود و در برخورد با افراد مختلف در هر سني با احترام برخورد ميکرد( و همچنان تا اکنون ) طوريکه در برخورد اول به دل مي نشست و مي نشيند و بي شک بعد از علاقه به عکاسي و فيلمسازي مهمترين عامل براي ماندن و ادامه فعاليت من و بسياري از هنرجوها ايشان بود.

به بيان ساده با وجود تمام محدوديتها و ناملايمات، عنصر اصلي دوام و قوام و رونق انجمن در گرگان طي سالهاي مسئوليت استاد مسعود امامي خود ايشان بود که همچون ملکه در کندو هنرجوها را به ادامه فعاليت علاقمند و راغب مي کرد و نامي جدا ناشدني از انجمن سينماي جوانان گرگان بوده و خواهد بود استاد مسعود امامي يا به زبان خودماني آقا مسعود همواره با جديت توآم با صميميت به انتقال معلومات خود به هنرجوها مي پرداخت هيچوقت کيفيت را فداي کميت نميکرد و با ريزبيني و مهارت و دقت خاص خودش اصول فني و زيبائي شناسي را اعمال و  عکسها، فيلنامه ها، فيلمها و خلاصه آثار هنرجوها را بررسي و انتخاب ميکرد و گواه آن تعداد زياد جوايز و رتبه هائي بود که معمولن با ارائه ي کمترين تعداد آثار از هنرجوهاي گرگان به جشنواره ها نصيبشان ميشد.

از خصوصيات برجسته ديگر آقا مسعود خوش سفر بودن، خوش مشرب بودن و بذله گوئي است که آرزوي هر شخصي داشتن چنين همسفري است و کلام آخر محبت و لطفي است که همچنان نسبت به شاگردان سابقش دارد و اين رابطه طي اين سالها تبديل به رفاقتي صميمانه شده و گه گاه همچون برادري بزرگتر، مهربان و صميمي به سر زدن و خبرگيري آنها اقدام ميکند، در حالي که حتا شاگردانش بخاطر مشغله کاري و شايد اندکي تنبلي از احوال استاد سابقشان غافل شوند.

با آرزوي تندرستي و شادابي براي استاد مسعود امامي و سپاس بابت تمام چيزهائي که به من آموخت. آرزومند آرزوهايتان

 

 

 اقيانوس بيکران

فيروزه ايران نژاد -مدرس سابق انجمن سينماي جوان

استاد امامي حرفه اي ترين و با اخلاق ترين مردي است که من در محيط کارم ديدم. شروع فيلمسازي من در دوران نوجواني با خاطرات انجمن سينما و با مردي مهربان و با تواضع هميشگي گره خورده است و بعدها بعد از فارغ التحصيل شدن از دانشگاه و تدريس در انجمن، به عنوان حامي، دلسوز، حمايتگر و ستون و راهگشاي راهم در ادامه مسير و تدريسم در انجمن سينما بود که اگر او نبود امروز اين مسير برايم ميسور نبود.

وجودش، علمش، درکش، درايتش، و در نهايت مهرباني و تواضعش در شهرستاني مثل گرگان و در استاني مثل گلستان همانند اقيانوس بيکراني که انتهايي ندارد براي همه خوباني که روزي پاي درس و دانش اين دانشمند نشسته اند پنهان نيست و نبوده است. و من فيلمسازي و دانشم را امروز مديون دانش و انديشه ايشان مي دانم.

استاد عزيز مانا باشيد و سلامت و پايدار

 

 

نگاه آبي بيکران

 عليرضا مقدم -مدرس، فيلمساز و هنرجوي سابق انجمن سينماي جوان

 فيلمساز و مدرس انجمن سينماي جوان گرگان: مسعود جان اگر حضور سبزت در انجمن سينماي جوانان گرگان نبود نمي دانم فيلمسازي در اين جا چه سرنوشتي پيدا مي کرد ولي مطمئنم اين نخواهد بود .

نسل فيلمسازي و عکاسي که تو پرورش دادي و آنان افتخارهايي براي انجمن سينماي فيلم کوتاه بدست آوردند ديگر نبود.

مسعودجان سينماي اين مرز و بوم به شما خيلي بدهکار است براي اينکه از تمام فرصت هاي طلايي در سينماي حرفه اي مي توانستي بدست بياوري صرف نظر کردي و تمام تلاشت را براي اموزش ما گذاشتي ازت تشکر مي کنم که هميشه بودي و هستي و خواهي بود.

 

 

 عشق و سماجت

مريم مقيسه-فيلمنامه نويس و هنرجوي سابق

 انجمن سينماي جوانان

 استادامامي به پاس سالهاي دوري که استادانه به ما آموختيد که هنر تنها شالوده آن عشق و سماجت است. ما هنرجويان نو پا و بي تجربه اي بوديم که در کنار شما بودن را قدر ندانستيم. در همه سالهايي که از دوران دانش اندوزي ما مي گذارد خاطرات، روش و اصول شما را مرور مي کنيم و دلتنگ مي  شويم. اميدوارم در قاب زندگيتان سبز و مانا باشيد و تصويرتان جاودان باد.

 

 

 انظباط

مسعود قرباني -تصويربردار صدا و سيما و هنرجوي سابق انجمن سينماي جوانان

مسعود امامي علاوه بر اخلاق و منش عالي و تسلط کامل بر دوربين، نور و دانش بالا در اين زمينه، يکي از مسايلي که براي من الگو بود حفظ ونگهداري وسايل مرتبط با فيلمسازي بود.

ايشان تمام وسايل را بصورت مرتب و در جاي امن نگهداري ميکرد و هميشه منظم و مرتب بود در حين کار کاملا متعهد بود تعهداتش را با نظم خاصي انجام مي داد در واقع غذاي روح مسعود نظم و انظباط بود.

نسبت به شاگردانش و عوامل پروژه کاملا با هوشياري، عالي برخورد ميکرد احترام همه را نگه ميداشت و با احترام برخورد ميکرد، هيچ وقت به کسي بي احترامي نمي کرد و هميشه در جمع شاد و شوخ طبع بود اين افتخار بنده است که شاگرد و دوست ايشان هستم.

اقيانوس بيکراني که انتهايي ندارد

 

 

 

 بهترين خاطرات هنري

سميراميس مصدق-هنرجوي سابق انجمن سينماي جوانان

 من سميرا ميس هستم وقتي هنرجوي انجمن سينماي جوان بودم امامي استاد فيلمبرداري و نورپردازي ما بود.

و اين يعني خوش شانسي، يعني سعادت

ايشان به غير از استاد علم و فن، استاد اخلاق و منش و مرام هم بودند. وي مردي خوش فکر، متعهد، بزرگ منش و با اخلاق بودند کسي بود که خيلي ها آرزوي نشستن پاي صحبت هاي آموزنده داشتند. و من هميشه به خاطر اين فرصتي که ساليان متمادي چه زماني که هنرجو بودم و حال به خود مي بالم که با اين بزرگ مرد فرهنگ، هنر خاطراتم را در عرصه سينما و نويسندگي ساختم.

 

 

 قرار مهمتر از قرار داد است

ميلاد بادلي-فيلمساز و هنرجوي سابق انجمن سينماي جوان

 از دوران نوجواني قبل از آنکه سينما را با بزرگان ديگري بشناسيم با مسعود امامي شناختم«قرار مهمتر از قرار داد است» اين جمله هنرمند فقيد عباس کيارستمي را با مسعود امامي درک کرده ام. بعيد مي دانم کسي به مسعود امامي حق مشاوره پرداخته باشد!

سينما را کنار ايشان زيسته ام، کاتارسيس، فاصله گذاري حتي بين خود و سينما را از مواجهه، مراوده و دستياري مسعود امامي ياد گرفته ام. در پشت صحنه يکي از پروژه ها از ايشان، با همان چهره خندان و دوست داشتني، جمله اي به ياد دارم که اگر ميخواهي در سينما موفق باشي اين کارهاي که اينجا مي بيني انجام نده!

با دقت بيشتري اگر به کارنامه مسعود امامي بنگريم در مي يابيم که او نه تنها يکي هنرمند سينماگر، بلکه مدير اجرايي قوي و معلمي توانمند است. فردي که توانسته در تقويت و گسترش هنر سيننما و عکاسي موفق و تأثيرگذار باشد و گستره هنرجوهاي او که امروز از سيننماگر، کارمند، معلم، پزشک، مهندس، فعال فرهنگي و اجتماعي و مذهبي و ... هستند نيز افرادي تأثيرگذار در جامعه باشند.

 

 

 

 دانش و مهارت  با عشق

مريم ذهبي-عکاس و مدرس انجمن انجمن سينماي جوان

براي اولين بار در سال 1373 با استاد امامي آشنا شدم. ايشان انساني شريف، متواضع، صبور و با اخلاقي هستند. طي سالهايي که با آقاي امامي برخورد داشته ام ايشان را فردي توانمند و کوشا مي دانم و در اين سالها تمام دانش و مهارت خود را با عشق در اختيار هنرجويان و همکارانش قرار دادند.

 

براي استاد امامي بزرگوار سلامتي همراه آرامش فراوان آرزومندم.