موسیقی خوب گوش کنید


گفت وگو |

 

پیام آبی -  علی وانیا ر را از اوایلی که جلسات انجمن ترانه گرگان راه افتاد میشناسم و هنر عامل آشنایی ما بود، هنوزم مثل همان ایام نوجوانی خوب و دوست داشتنی مانده است. وانیا تنظیم موسیقی سریال ستایش را برعهده داشت که با استقبال خوبی هم همراه بود به این بهانه با او گفت و شنودی داشتم.

از علی  وانیار  میخواهم برای مخاطبان ما بگوید چطور وارد  دنیای موسیقی شده است؟

  او می گوید :من از چهار سالگی به واسطه فعالیتهای عمویم در موسیقی با این حوزه آشنا شدم  اما  شروع فعالیت من به عنوان تنظیم کننده با یک  قطعه بود که زمان دبیرستان برای فرزندان شهدا تنظیم کردم و ان موقع به لطف خدا کلی جایزه و مقام کسب کرد. از انجا به بعد جدی تر وارد موسیقی شدم و با خیلی از بروبچه های ان موقع همکاری هایی داشتیم. سال 97 دیگه به طور کامل زندگی و کارم را به تهران منتقل کردم چون معتقد بودم و هستم که شما وقتی سقف شغل ، هنر یا حرفه ی خودت رو تو جایگاه فعلی خودت لمس میکنی بعد از ان ماندن توی ان جایگاه فقط دست و پا زدن بیهوده و افسرده و افسرده تر شدن است. اگرچه هنوزم روی گرگان و موسیقی شهرم  تعصب دارم. به عنوان شاه بیت بخواهم بگویم همین موسیقی سریال ستایش و قطعه الله که برای سریال دل تولید کردیم را خودم خیلی دوست دارم. او در ادامه در مورد ساز مورد علاقه خودش پیانو می گوید و معتقد است در هنگام تنظیم به توازن در استفاده از دستگاهها توجه دارم و انگونه نیست که بخاطر پیانو سازهای دیگر را نادیده بگیرم و سعی می کنم جانب انصاف را رعایت کنم  ، چون قبل از هرچیزی کیفیت نتیجه نهایی برام مهمه به این خاطر یه وقتایی شاید کل پیانو برای من خلاصه میشه توی چندتا تک نت و جمله های به جا. از او می خواهم وضعیت فعلی موسیقی استان را ارزیابی کند او می گوید : خداروشکر بچه ها همگی کاربلدند و با استعداد ولی من زمان خودمان را بیشتر دوست داشتم ، دلیلشم این است  که ان موقع به همه چیز خیلی عمیق تر پرداخته می شد و الان انطوری نیست. البته به همان نسبت منابع و مطالب آموزشی الان خیلی راحت تر و در ابعاد وسیع تری در دسترس هستند برای کسی که واقعا بخواهد حرفه ای و جدی  کار کند .

از این موزیسین می پرسم کسی که بخواهد موسیقی خوب تولید کند باید چه چیزهایی را بیاموزد ؟

وانیارمی گوید : شما قبل اینکه بتوانی موسیقی خوب تولید کنید باید موسیقی خوب بشنوید تا ذهنت و حتی روحت تربیت موسیقی درست رو بدست بیاورد. درواقع لازمه ی  تولیدکار خوب ، کار خوب شنیدن است. وانیا درباره تاثیر انگیزه برای ادامه راه  معتقد است بسیار موثر است  و می گوید: انگیزه زمانی درست کار میکند و به کمکت میاید که اصلا درست  هدف را انتخاب کرده باشی. من هیچوقت انگیزه ام امکانات چشم پر کن نبوده است.از این موزسیسین درباره تاثیر تحصیلات کلاسیک در تولید اثر موسیقی می پرسم وانیا می گوید :به نظر من موزیک  یک پدیده ی فطری است ، یعنی یا از اول درونت مثل یه شعله روشن می شود  و به مرور بزرگ و بزرگ تر میشود، و یا یه شعله کوچیک است  و شاید تا سال ها متوجهش نباشی و یه روزی یه جایی خیلی اتفاقی متوجه وجودش بشوی و شروع به پرورشش کنی. خب؟ من ماهیت مدرک آکادمیک در مورد موسیقی رو خیلی دلیلی بر یه موزیسین خوب بودن نمیدونم ، همونطور که میدونید در طول تاریخ بسیار میبینید موزیسین های برجسته‌ای که آکادمیک کار نکردند اما صداشون به گوش کل جهان رسیده و چه بسا عزیزان مدرک داری که بدون شنیده شدن اومدن و رفتن. ولی اینم بگویم یادگیری آکادمیک موزیک در درک بهتر کاری که داری میکنی کمکت میکند و باعث می شود خیلی سریع تر درست و از غلط تشخیص بدهی و به نتیجه برسی. اما مطلقا آکادمیک فکر کردن از نظر من منسوخ و رد شده‌ست.

در سوال دیگری از  وانیا درباره نقش خانواده در پیش گرفتن مسیر موسیقی می پرسم،  معتقد است: نقش خانواده بسیار زیاد است و خصوصا که در ابتدا اصولا نقشی برای در آمد هم از طریق موسیقی برای کار من قایل نبودند اما با این وجود کاملا حامی و پشتیبان بودند . این هنرمند موسیقی درباره نقشه های آینده اش می گوید بدنبال مارکتینگ و ارتباط با بازارهای جهانی هستم و بر اساس آن برنامه ریزی می کنم .

آخرین حرف وانیا به مخاطبان گلشن مهر این است که  هیچ غیر ممکنی وجود نداره  با امید به موفقیتهای بیشتر این موزیسین گرگانی او را به خدا می سپاریم و منتظر کارهای جدیدتر و بهتر او هستیم .