ادبیات و موسیقی


شعر و ادب |

عباسعلی فرهادی

اکثر غزل‌های با هم به شکل حرفه ای گره خورده و نیز خیلی از شعرهای قبل خودش را صیقل داده و با بیان نو و مهندسی شده بازسرایی حافظ، بلیغ‌ترین و فصیح‌ترین زبان شعری را دربین شاعران دارد و نیز انواع عناصر زیبایی سخن و انواع موسیقی شعر همه کرده است.حالا با توجه به اینکه در این دوران به دلایل مختلف زبان فارسی به سمت عجیب و غریب شدن به لحاظ ادبی پیش می رود بخصوص دنیای مجازی و فیلم ها و بخصوص ترانه های مبتذل و سخیف و  بی مایه باعث تاثیر منفی در زبان و گفتار دارد می شود. و البته اگر به شکل های مختلف کودکان از سن کم حتی فقط با حفظ کردن شعرهایش بدون اینکه از آغاز ارتباط معنایی دقیق ایجاد کنند، باعث می شود ذهن و زبان بچه ها با زبان ادبی خو بگیرد و دست کم این سرمایهی فرهنگی و هنری در بخشی از جامه به شکل سینه به سینه حفظ و اشاعه شود.دکتر شفیعی در جایی از سوق دادن ذهن مردم توسط شوروی و روسیه در مناطقی که از ایران قدیم جدا شدند به سمت ادبیات و زبان روسی حرف زده والبته خودمان میتوانیم بیگانگی کامل خیلی از این مناطق را با زبان و ادبیات فارسی ببینم از طرفی پیامبر می فرماید: «آموختن در کودکی مثل حک کردن مطلب بر سنگ است»؛یعنی برای حفظ و ترویج فرهنگ ادبی کشوربا تربیت و تشویق بچه ها به رو آوردن به شعر و البته فخیم‌ترین شعرها یعنی غزل حافظ است که می شود تا حدی به این امر پرداخت. البته این موضوع می تواند مشکلات و چالش هایی هم داشته باشد. مثلن چه معنی ظاهری داشته باشه یا معنی مجازی، خیلی از مفاهیم و اصطلاحات شعری بخصوص در حافظ برای ذهن کودکان سنگین است. بخصوص مسائلی که در دربار شاهان آن دوران عادی بوده ولی الان برای بچه ها مناسب نیست. مثلن توصیفات عشقی، شراب نوشی، توصیف شاهدان، مدح مستقیم و درپرده ی شاهان و امیران و نیز بسیاری از حرف های ادبی و شاعرانه برای ذهن کودک سنگین و حتی مضر است.و نیز خیلی از شکل های زبانی در طول زبان مرده اند و عادت ذهن کودکان دوباره زنده کردن عبارات و اصظلاحات مرده و کهنه در بین بچه ها حتی به شکل طنز و هزل می شود. با مربی و نظارت حرفه ای می شود کمی این شرایط را کنترل و مدیریت کرد.

 

■  مدرس موسیقی

و ادبیات در دانشگاه