علت های فروپاشی جوامع ■ محمد رضا ایزد
علت العلل فروپاشی جوامع و بی ثباتی دولت ها نتیجه دنیا پرستی، تغییر روحیات بسیاری از مردم است.
امام علی علیه السلام
مردم وقتی که در جامعه سودآوری حاکم باشد ، با رشوه و رانت خواری پارتیبازی ویژه خواری و اختلاس به دنیا روی میآورند. رو آوردن مردم به دنیا باعث مسخ و فساد در جامعه می شود . مسخ جامعه محصول ضایع کردن حق است . ضایع کردن حق یعنی مردم حق حکومت را اداء نمیکنند و حکومت هم حق مردم را نمی پردازد و در نتیجه باعث فروپاشی جامعه و سقوط دولت میشود .
امام علی علیه السلام اوصاف جامعه در حال سقوط و مسخ شده را اینگونه بیان می کند؛
۱. گویندگان حق کم اند.
۲. زبان از راستگویی عاجز است.
۳. حق طلبان بی ارزشند.
۴ . مردم غرق در گناه و معصیت اند.
۵ .به سازشکاری و عدم مسئولیت و تعصب در دین عادت کردهاند.
۶. جوانان بد اخلاق اند.
۷. پیر مردان به گناه آلوده اند.
۸ . عمال و دولتمردان شان دو رویند.
۹. در بین شان سودجویی حاکم است .
۱۰.جوانان به بزرگان احترام نمی گذارند .
۱۱. نیکان و متقیان خوار و ذلیل اند.
۱۲. بدان قدرتمند و مسلط اند.
بنابراین امام علی علیه السلام علت العلل فروپاشی جوامع و بی ثباتی دولت ها را ضایع کردن حقوق واجب الهی در جامعه توسط مردم و حکومت نسبت به یکدیگر می داند و می فرماید اگر مردم حق رهبری را ادا کنند و زمام دار حق مردم را بپردازد باعث؛
یک . عزت و عزیز شدن حق در جامعه.
دو . توجه و اقبال روز افزون به دین.
سه . اجرای عدالت.
چهار . رعایت سنت پیامبر (ص).
پنج . اصلاح امور مردم.
شش . حمایت مردم از حاکمیت.
هفت . ناامیدی دشمن از وحدت بین ملت و دولت، می گردد.
اما اگر مردم حق رهبری را ادا نکنند و زمان دار هم حق مردم را نپردازد باعث ؛
۱. از بین رفتن وحدت بین ملت و دولت.
۲ . آشکار شدن ظلم و ستم در جامعه.
۳ . فراوان شدن نیرنگ بازی در دین.
۴. متروک شدن سنت پیامبر(ص).
۵. اشاعه و ازدیاد فساد.
۶. تعطیل شدن احکام دین.
۷. بی تفاوتی مردم نسبت به منکرات بزرگ.
در جامعه خواهد شد.
امام علی علیه السلام در مورد منشأ این حق بین ملت و دولت میفرماید ؛ خداوند سبحان برای من به جهت سرپرستی حکومت حقی قرار داده و برای شما همانند حق من ، حقی تعیین فرموده است. حق گسترده تر از آن است که وصف کنند ولی به هنگام عمل تنگنایی بی مانند دارد . در میان حقوق الهی بزرگترین حق ، حق رهبر بر مردم و حق مردم بر رهبر است.واجبی است که خدای سبحان بر هر دو گروه لازم شمرده و آن را عامل پایداری و پیوند ملت و رهبر و عزت دین قرارداده است. بس مردم اصلاح نمی شوند جز آنکه زمامداران اصلاح گردند و زمامداران اصلاح نمی شوند جز با درستکاری مردم.
■ مولف کتاب
امام علی (ع)در نهج البلاغه