نمونه دولتي و مشکلي که ختم به خير شد


گزارش خبری |

مهران موذني - سال تحصيلي جديد براي هنرستان نمونهدولتي سرداران شهيد گرگان با چالش بزرگي همراه بود. با اعمال قانون شرط معدل در هنرستانهاي نمونه کشور، برخي هنرآموزها در ثبتنام نهايي به مشکل خوردند. در نهايت، در تاريخ بيست و چهارم مهرماه با پيگيريهايي که از طريق اداره کل آموزش و پرورش استان و وزارتخانه صورت گرفت، ثبتنام آنها با موفقيت انجام شد. اما در اين ميان کشمکشي ميان خانوادهها و مديريت مدرسه در گرفت و کار به رسانهها کشيد. در همين راستا، گفت و گوهايي با  محرم سالاروند، والد يکي از اين هنرآموزان ثبتنامنشده و عباسعلي رضايي، مدير هنرستان نمونهدولتي سرداران شهيد انجام داديم  تا  اين ماجرا را از هر دو زاويه ثبت کرديم. لازم به ذکر است گلشن مهر خود را موظف ميداند مشکلات شهروندان را در صورت گزارش آنها به روزنامه پيگيري نمايد، در اين باره هم با مراجعه والدين اين دانش آموزان به روزنامه، اين گزارش تهيه شده است.

 

با سلام و عرض ادب خدمت شما. مشکلي که براي فرزندتان پيش آمد، چرا و از کجا شروع شد؟

محرم سالاروند: من فرزندم را در هنرستان نمونه دولتي سرداران شهيد در پايه دهم ثبتنام کردم. چند روز پيش بعد از گذشت حدوداً 20 روز از شروع سال تحصيلي، از اين هنرستان با ما و چند خانواده ديگر تماس گرفتند و گفتند: معدل فرزند شما به حد نصاب نميرسد و ما مدرسه ديگري را براي آنها در نظر گرفتهايم.

آيا هنگام ثبتنام درباره شرط معدل به شما گفته شده بود؟

محرم سالاروند: هنگام ثبتنام درباره حد نصاب چيزي به ما نگفتند. مگر اين قانون تازه آمده؟ اين قانون از قبل وجود داشته. مدير مدرسه در اين بين عوض شد و آنها به ما گفتند که مدير قبلي تخلف انجام داده است.

 

اين مسئله را از چه طريقي پيگيري کرديد؟

محرم سالاروند: ما جلسهاي با آقاي نظري، مديرکل آموزش و پرورش گلستان داشتيم. ايشان ترتيب جلسهاي را با حضور نماينده خودشان، خانوادهها و مدير فعلي و سابق هنرستان دادند که البته مدير پيشين هنرستان در اين جلسه حاضر نشد. مدير فعلي گفت که نميتواند اين افراد را در سيستم ثبتنام کند. چرا که معدلشان زير 16 است و سيستم اجازه اين کار را نميدهد. اعتراضي هم اگر بکنند، بيراه است.

يعني هنوز ثبتنام اين افراد در سامانه انجام نشده است؟

محرم سالاروند: خير. تا امروز، يعني بيست و سوم مهرماه اسم بچههاي ما در سيستم ثبت نشده. با اين حال به مدرسه ميروند. در نظر بگيريد که ما هم لباس فرم تهيه کرديم، هم شهريه را پرداختيم و هم براي سرويس حمل و نقل برنامهريزي کرديم. بعد از 20 روز که بچهها به مدرسه و همکلاسيهايشان عادت کردند، تازه اين شرايط به يادشان آمده. امروز هم نامهاي به بچهها دادند و گفتند پروندههايتان را به مدرسه ديگري برديم که آنجا ثبتنام شويد. افرادي را هم به جاي بچههاي ما به هنرستان نمونه دولتي سرداران شهيد آوردند. توجه بفرماييد که هجدهم مهرماه با خانم بنده تماس گرفتند و گفتند که فرزندتان شرايط تحصيل در مدرسه ما را ندارد و هرچه زودتر براي گرفتن پروندهاش اقدام کنيد. اين در حالي بود که سوم مهرماه، آقاي رضايي، مدير هنرستان نمونهدولتي با والدين تماس گرفت و گفت که مشکل حل شده. من هم کلي از ايشان تشکر و قدرداني کردم. اما در جلسهاي که داشتيم حاشا کرد و گفت که چنين حرفي نزده. در حالي که اساماس ايشان موجود است.

 

پس نتيجه جلسه با نماينده مديرکل آموزش و پرورش و مدير هنرستان چه بود؟

محرم سالاروند: نماينده مديرکل آموزش و پرورش استان از ما پرسيد: آيا به شما نگفتند اين هنرستان نمونه دولتي است؟ ما گفتيم که هيچ اطلاعي به ما ندادند. ايشان نظرش اين بود که نگفتن اين موضوع اشتباه بود. حرف ما هم اين است که اگر به ما اطلاع ميدادند، اصراري بر ثبتنام نميکرديم. به هر حال نميشود کسي را به زور ثبتنام کرد. اما در حال حاضر بعد از گذشت 20 روز به ما ميگويند که امکان اين کار فراهم نيست. بعد به ما اطلاع دادند که مديرکل با وزير آموزش و پرورش مکاتبهاي داشته و ايشان هم گفتند که مدرسه مقصر است و بايد براي بچهها مدرسه ديگري پيدا کند. يعني امکان ثبتنام در هنرستان نمونهدولتي وجود ندارد. ما نميپذيريم که کس ديگري بدون اجازه ما براي بچههايمان مدرسه تعيين کند.

با توجه به شرايط فعلي، انتظار شما چيست؟

محرم سالاروند: ما ميخواهيم بچهها در همان مدرسه نمونه دولتي ثبتنام شوند. ما هزينهها و برنامهريزي زندگيمان را بر اين اساس انجام داديم که فرزندمان به هنرستان نمونهدولتي بروند. در حال حاضر که بيش از 20 روز به اين مدرسه رفتند، چنين جابهجايياي باعث عقب افتادنشان از درس ميشود. اگر شخص ديگري خلاف کرده است، چرا ما بايد چوبش را بخوريم؟ چرا ما بايد جور اشتباه مدير ديگري را بکشيم؟

 در همين باره گفت و گويي با رضايي مدير هنرستان داشته ايم که با هم مي خوانيم.  

 

 بفرماييد، علت مشکلي که براي برخي از ثبتنامشدگان هنرستان نمونهدولتي سرداران شهيد پيش آمد، چه بود؟

عباسعلي رضايي: من مهرماه امسال مدير هنرستان نمونه دولتي سرداران شهيد گرگان شدم. اين هنرستان مثل تمام هنرستانهاي نمونه شرط معدل 17 دارد. تيک اين شرط در سامانه وزارتخانه از امسال فعال شد. آقاي اميرعلي دهقان، مدير پيشين 17 نفر را با معدل زير 17 ثبتنام کرده بود که امکان نامنويسي در اين هنرستان را نداشتند. اين 17 نفر تعهد دادند که بدون آزمون به اين هنرستان آمدند و اگر شرايط لازم را نداشته باشند، ثبتنامشان به صورت موقت خواهد بود. امضاي اين افراد هم موجود است. دوم مهرماه متوجه شديم که ثبت نام اين افراد در سامانه ثبت نميشود.

در اين صورت، مدير قبلي هنرستان مرتکب تخلف شده است؟

عباسعلي رضايي: آقاي دهقان مرتکب هيچ تخلفي نشد. تمام ثبتنامها طبق سنوات قبل بود. سال پيش با چنين شرايطي نامنويسي انجام ميشد. يعني تا سال گذشته برخي با معدل 15 هم نامنويسي ميکردند. اما امسال وزارتخانه تيک معدل 17 را فعال کرد و اين مشکلات پيش آمد.

 

بعد از اينکه متوجه چنين مشکلي شديد، چه اقداماتي انجام داديد؟

عباسعلي رضايي: دوم مهرماه که متوجه اين مشکل شدم به اداره کل آموزش و پرورش رفتم و با آقاي قلينژاد و خانم شاهيني، رئيس اداره آموزشهاي فني و حرفهاي استان صحبت کردم. خانم شاهيني گفتند که اين افراد بايد به هنرستان ديگري مراجعه کنند. پيشنهاد ايشان مدرسه کاردانش بود که ما به خاطر شرايط نه چندان خوب آن، تلاش کردم تا مدرسه ديگري انتخاب شود. در اين بين، خانوادهها تجمع کردند. من در جوابشان گفتم که فرزندان آنها فرزندان من هم هستند. من پيگير کارشان هستم تا مشکلشان را حل کنم. اينطور شد که به آقاي نظري، مديرکل آموزش و پرورش استان مراجعه کردم و ايشان قول دادند مشکل پيشآمده حل شود. همان روز ساعت 6 يا 7 غروب به خانوادهها گفتم که مشکل در حال حل شدن است.

 

نتيجه پيگيري اداره کل آموزش و پرورش استان در آن مقطع چه بود؟

عباسعلي رضايي: مديرکل آموزش و پرورش استان در تاريخ هشتم مهرماه به آقاي عباس بيات، مديرکل دفتر آموزشهاي فني حرفهاي و کاردانش نامه زدند. وزارتخانه در تاريخ يازدهم مهرماه طبق نامه 440/137016 اعلام کرد که شرط معدل را از 17 به 16 کاهش داده است. از اين 17 نفر، مشکل 10 نفر که معدلشان بالاتر از 16 بود، حل شد. در اين ميان، 7 نفر معدل پايينتر از 16 داشتند که مشکلشان حلنشده باقي ماند. اداره آموزش و پرورش استان در تاريخ پانزدهم مهرماه به مدير آموزش و پرورش شهرستان گرگان نامه زد و اعلام کرد که ثبتنام فقط براي معدلهاي بالاتر 16 صورت بگيرد. اين نامه بين ساعت 2 و 3 بعدازظهر به من رسيد و من از خانه تا دفتر کارم در محمدآباد رفتم و با خانوادههاي آن 7 نفر تماس گرفتم و عنوان کردم که شرط معدل به 16 کاهش پيدا کرد. يعني فرزند شما هنوز هم نميتواند ثبتنام کند و بايد به هنرستان شهيد نصيري يا جاي ديگري مراجعه کند.

 

در ادامه، خانوادهها چه واکنشي نشان دادند؟

عباسعلي رضايي: خانوادهها باز هم اعتراض کردند. در تاريخ بيست و يکم مهرماه، جلسهاي در هنرستان با حضور خانوادهها، خانم شاهيني، رئيس اداره آموزشهاي فني و حرفهاي گرگان و آقاي سعيد دهقان، کارشناس اداره فني اداره گرگان برگزار شد. در آن جلسه عنوان کردم که شرط معدل 16 است و من نميتوانم کسي را با معدل پايينتر ثبتنام کنم. سيستم معدلهاي پايينتر را ثبت نميکند. حتي اگر من ميخواستم هم سيستم قبول نميکرد. در حالي که فکر ميکردند اگر صدايشان را بالا ببرند، مشکل حل ميشود. هرچه که من گفتم، باور نميکردند. من در جواب گفتم که اگر مشکل سيستم حل شود و به من کتباً دستوري داده شود، ثبتنامشان را انجام خواهم داد. براي من که فرقي نميکرد. اما زير بار نميرفتند. عصر همان روز به آقاي مدرسزاده، رئيس اداره آموزش و پرورش گرگان مراجعه کردم و گفتم که خانوادهها زير بار نميروند. ايشان از من خواست که به خانوادهها اطلاعرساني کنم و برايشان نامه مکتوب بفرستم که جهت گرفتن پرونده به هنرستان مراجعه کنند. اگر چنين کاري نکردند، پروندهها را به هنرستان شهيد نصيري بفرستم تا در همان رشتهاي که اينجا ثبتنام کردند، آنجا مشغول به تحصيل شوند. هنرستان شهيد نصيري از بهترين هنرستانهاي استان است. من نهتنها ديپلمم را از همين هنرستان گرفتم، بلکه 16 سال هم در آنجا تدريس کردم. قرار بر اين شد که هنرستان شهيد نصيري در عوض 3 نفر از بهترين هنرآموزهايش با معدل بالاي 18 را به هنرستان نمونه بفرستد. بيست و سوم مهرماه با خانوادهها تماس گرفتيم که همين موضوع را اعلام کنيم. مشاور هنرستان هم با بچهها در همين مورد صحبت کرد. اما وقتي که نامه را به بچهها داديم، يکي از آنها نامه را پرت کرد. تصور کنيد که يک شاگرد نامه معاون را پرتاب کرد. روز بيست و چهارم مهرماه اعلام کرديم که پروندهها را به هنرستان شهيد نصيري فرستاديم. خانوادههايشان معترض شدند و با 110 تماس گرفتند. جلوي بچهها به من توهين کردند. در حالي که من هميشه در مقابل شاگردانم روي نظم، انضباط، ادب و نزاکت تأکيد ميکنم. حتي خواستند که روي من دست بلند کنند. من اين مسئله را با حراست اداره کل مطرح کردم تا صورتجلسه تنظيم شود و پيگيري قانوني صورت بگيرد.

 

در نهايت، ماجرا به کجا رسيد؟

در پي نامهنگاريهايي که کرديم و رايزنيهايي که از اداره کل استان با وزارتخانه رايزني انجام دادند، از امروز، بيست و چهارم مهرماه امکان ثبتنام معدلهاي زير 16 در سامانه فعال شد. در نتيجه، ثبتنام اين افراد را انجام دادم و به خودشان اطلاعرساني کردم. از همان روز اول هم گفتم که اگر کاري در توانم باشد، مضايقه نميکنم. با اين حال، در مقابل شاگردانم توهينهاي زيادي به من کردند. مني که هميشه روي ادب و نزاکت تأکيد ميکنم و بچههايشان را مثل فرزندان خودم ميدانم. اينکه عدهاي بخواهند دست روي کسي بلند کنند و بعد متوقع هم باشند، به دور از انصاف است.  لازم به ذکر است خانواده هاي اين دانش آموزان  در تماس با گلشن مهر از پيگيري هاي  اداره کل بازرسي و نظارت استانداري قدرداني کردند.