گزارش يک فهرست


تیتر اول |

مهران موذني - ستاد مرکزي دکتر پزشکيان در نامه اي به رياست جمهوري و وزير کشور ايران از آنها خواست که استانداري بومي، هم سو و همراه با گفتمان رييس جمهور را براي گلستان انتخاب کنند. در اين نامه آمده است:  ميهن عزيزمان، اين روزها بيش از هر زمان ديگري در شرايطي خاص و دشوار قرار دارد. از سويي اقتصاد بيمار، فساد و تبعيض، معيشت دشوار مردم، تحريم هاي سخت و... و از سويي بيم جنگ افروزي اسرائيل، کشور را نيازمند همت، عقلانيت و تدبيري افزون‌تر از گذشته مي نمايد.  اين نامه با اظهار نگراني از برخي انتصابات مي نويسد: در اين شرايط انتخاب همراهان دولت در استان ها و استانداران، سخت تر از گذشته خواهد بود؛ اما بگذاريد کوتاه، گويا، صريح و روشن بگوييم اخبار نا‌اميدکننده از روند انتصاب استانداران به عنوان نمايندگان عالي دولت که حاکي از به‌کارگيري افراد غيرهمسو و بعضاً مخالف آشکار برنامه‌هاي دولت است، زنگ خطر جدي را از هم اکنون به صدا در آورده است و اين روند يقينا به سرخوردگي و نا اميدي شديد در بين اقشار مختلف و همراهان جنابعالي در سراسر کشور خواهد انجاميد.  ستاد مرکزي دکتر پزشکيان در ادامه به نتايج صلاحيت سنجي اين ستاد تاکيد مي کند و مي آورد: از اين رو، اينجانبان روساي ستادهاي شهرستاني جنابعالي در استان گلستان، با تاکيد بر فهرست 5 نفره پيشنهادي ستاد مرکزي استان گلستان، با اعلام هشدار مشفقانه و دلسوزانه خويش، يادآوري و درخواست مي کنيم از انتخاب استاندار غيربومي و غيرهمسو، در استان گلستان جدا پرهيز کنيد. ما در روزهاي سخت انتخاب براي حفظ ايران، دشواري‌ها را به‌ جان خريديم؛ طبيعي است که انتظار داشته باشيم، راي روشن مردم استان به تغيير و تحول اساسي در کشور را ناديده نگيريد. اين بيانيه افزوده است:

ما نيز باور داريم وفاق ملي استفاده از همه نيروهاي کارآمد، با تجربه، مدبر، درستکار و تلاشگر در مسير اعتلاي کشور است اما در اين مسير، بايد با همه منفعت طلبان، فرصت طلبان و.... مرزبندي آشکاري داشت.

هشدار امروز ما به سبب نگراني از بکارگيري کساني است که بيش از توفيق دولت، سوداي حفظ قدرت دارند.

ستاد مرکزي دکتر پزشکيان در پايان نام پنج نامزد احراز سکان استانداري را تاکيد کرده است:

1-احسان مکتبي 2-رامين نورقلي پور 3-ابراهيم کريمي 4-عبدالرضا چراغعلي 5- حسينقلي قوانلو 

  اما انتشار  اين نامه بهانه اي شد تا مروري بر چگونگي  انتخاب  ليست 5 نفره  داشته باشيم تا افکار عمومي از نزديک در جريان روند شکل گيري و انتخاب راي دهندگان قرار گيرد.

 

نگاهي به انتخاب هاي استانداران گذشته

هميشه در تاريخ سياسي گلستان رسم آن چنان بود که براي انتخاب بالاترين مقام سياسي استان، نمايندگان مجلس با بخش هاي ديگر قدرت در داخل يا خارج دولت بحث و گفت و گو مي کردند و در نهايت با نظر مساعد نماينده ولي فقيه در گلستان استاندار انتخاب مي شد. تبار شناسي انتخاب بالاترين مقام سياسي استان تا زمان انتخاب دوره دوم دکتر روحاني به همين ساز و کار بود، گاه به کام نمايندگان  مجلس بود و گاه دولت قدرتش مي چربيد اما هر چه بود کسي انتخاب مي شد تا سکان استان را به دست بگيرد، اما در دولت دوم روحاني با مسووليت ستادي  زنده ياد  حاج آقاي درازگيسو ستاد انتخاباتي  روحاني تصميم گرفت تا در اين فرايند تاثير بگذارد و بر اين اساس با تشکيل کار گروهي از احزاب و ستادهاي انتخاباتي دکتر روحاني در نهايت سه اسم را با راي گيري به دولت پيشنهاد داد، ابراهيم  درازگيسو، محمدرضا صالحي و محمود ربيعي که حائز اکثريت آرا شده بودند از سوي ستاد معرفي شدند اما دولت به دنبال استاندار غير بومي بود و بحث فيصله يافت اما براي سياسيون استان تجربه اي مفيد براي حرکت به سوي دموکراسي و تبيين چارچوب هايي براي معرفي استاندار بود. و شايد بتوان گفت  اولين تجربه همگرايي نخبگان سياسي اصلاح طلب و اعتدالي براي انتخاب استاندار بود.

 

انتخابات چهاردهم

 فرايند انتخاب راي دهندگان 

 در اين دوره از انتخابات که رقابتي به مراتب جدي تر از انتخابات سيزدهم رياست جمهوري  شکل گرفت، مبتني بر تجربه قبلي، ستاد مرکزي دکتر پزشکيان تصميم گرفت با تعريف ساختاري معلوم، شايسته ترين شهروند را براي استانداري پيشنهاد دهد. مهدي بهزاديان، رييس ستاد دکتر پزشکيان مي گويد: با توجه به خواست عمومي فعالان ستادي و مطالبه عمومي مردم تصميم بر آن شد که با نظر کارشناسان خبره علوم اجتماعي و  با ساعتها گفت و گو و مشاوره با معاونين ستاد، فرم هايي منطبق بر استانداردهاي علمي  را براي صلاحيت سنجي نامزدهاي استانداري آماده کنيم.

 

 همه اصلاح طلبان و اعتداليون حاضر بودند

 رييس ستاد پزشکيان مي گويد: براي ما آنچه مهم بود آن بود و هست که منتخبين برخاسته از وجدان عمومي  مدافعان گفتمان رييس جمهور باشند و علاوه بر آن از همه اقوام و نحله هاي سياسي اصلاح طلب و اعتدالي در آن حضور داشته باشند و به لحاظ پراکنش جغرافيايي قبل دفاع باشد  به اين جهت و همانطور که گفتم پس از ساعتها بحث و بررسي  هم فرم هاي صلاحيت سنجي تعريف شد و هم کساني که بايد در انتخاب شخص اول استان حاضر باشند، تعيين شدند. بهزاديان ادامه داد: بر اين اساس  دو استاندار اصلاح طلب ادوار گلستان آقايان محمدرضا صالحي، دکتر صادقلو و از ستادهاي مردمي دکتر پزشکيان محمد حسين علي اصغري و قربان طاشي و از نمايندگان ستادهاي هفده گانه دکتر پزشکيان در گلستان  آقايان حضرت قلي دوجي، سبحاني، سارلي زاده و حاج نصرت ميرعرب و از شوراي  معاونين ستاد دکتر پزشکيان آقايان، مصطفي سبطي، ابراهيم قدمنان،حکيم کوچکي و سيدعلي مير خاندوزي  و از نمايندگان احزاب بيست گانه اصلاح طلب آقايان محمدرضا قرآني مهدي شکي، سيد فاضل حسيني، عبدالسلام مهيمني و خانم عامريان حضور داشتند. علاوه بر اين اشخاص ،آقاي بسنجيده  به نمايندگي از  نمايندگان اصلاح طلب ادوار و مهندس يوسفي به عنوان رييس خانه صنعت و معدن  به علاوه اينجانب حضور داشتند. رييس ستاد پزشکيان در گلستان ادامه داد: البته هم احزاب اصلاح طلب با انتخابات، نمايندگان خود را انتخاب کردند و هم ستادهاي شهرستاني دکتر پزشکيان و هم معاونين ستاد با انتخابات به اين مرحله راه يافتند، بنابراين تمام فرايند ارتقا در ستاد دمکراتيک و با راي و انتخابات بوده است و مدعي هستيم چنين ابتکاري خلاقانه و بديع بوده است که همه با ساختاري معلوم، به نتيجه اي نامعلوم تن دادند. براي همين هم  بيش از بيست تن از بزرگان استان که در خود توان استانداري مي ديدند در انتخابات استاندار نامزد شدند. بنابراين هم از ستادهاي مردمي، هم ستاد هاي مرکزي، هم استانداران، هم نمايندگان و احزاب و اهل صنعت در يک انتخاب فراگير 5 نامزد برتر را معرفي کرده اند و دقيقا به خاطر اعتبار بالاي اين شخصيتها و درک درست بودن فرايند بوده است که اين شخصيتها حاضر شدند در فرايند انتخاب استاندار شرکت نمايند .(پايان گفت و گو)

 

نامزدهاي نهايي

نگاهي به اسامي نامزدهايي که با دادن رزومه خود به اين ستاد علاقمندي خود را براي حضور در سکان استانداري اعلام کرده اند خود نشان از اعتماد آنها به مجموعه ستاد پزشکيان بوده است. نامزدهاي نهايي  عبارت بودند از  دکتر ناصر قلي سارلي و دکتر قزل سفلو  استاد دانشگاه، سليمان عباسي،  دکتر رامين نور قلي پور و دکتر نور محمد تربتي نژاد  نماينده سابق مجلس، مهندس قوانلو رييس سابق صمت، علي اصغر طهماسبي معاون سابق سياسي و رييس دفتر نماينده ولي فقيه، دکتر ابراهيم کريمي، عبدالرضا چراغعلي و محمود ربيعي معاون سابق استاندار، دکتر عبداله مير اکبري مديرکل سابق تامين اجتماعي، علي نصيبي  مديرکل سابق روستايي، دکتر احسان مکتبي معاون سابق سياسي، حسين کاغذلو، غلامرضا رستمي، مجتبي جمالي، حکيم فيروزي، غلامرضا رستمي فرمانداران اسبق، مجتبي اکبري رييس سابق هلال احمر و مجيد قاسمي فيض آباد فعال اقتصادي در اين صلاحيت سنجي شرکت کردند. نکته مهم آن است که همه اين نامزدها با ارسال رزومه نامزدي خود را در صلاحيت سنجي اعلام کردند.

 

گزارشي از فرم هاي صلاحيت سنجي

 فرم هاي صلاحيت سنجي بر اساس نظرات کارشناسانه به دو بخش کمي و کيفي تقسيم شد و براي هر يک امتيازي  پيش بيني شده بود. در بخش کمي به مسايلي مانند بومي بودن، مدرک تحصيلي معتبرحداقل در سطح کارشناسي، سابقه مديريتي در اندازه مديرکلي، استانداري، وزارت، معاون وزير يا استاندار، فرماندار، روساي دانشگاه، نماينده مجلس و يا فرماندهان نظامي و انتظامي، شهردار و يا دبيران احزاب کشوري به عنوان شرايط حداقلي در نظر گرفته  شده بود. علاوه بر اين در  امتيازات کمي  از حاضران خواسته شد  درباره  تحصيلات، آثار پژوهشي و مطالبي از اين دست را صلاحيت سنجي نمايند. در بخش شرايط کيفي و عمومي  صلاحيت نامزدها به قانون اساسي، اشتهار به پاکدستي، شجاعت، عقلانيت / نگرش ملي فارغ از نگاه قومي/فعاليت موثر در ستاد دکتر پزشکيان /و همراهي با گفتمان رييس جمهور /عدالت محوري/ مردم گرايي و سوالاتي از اين دست از حاضران پرسيده شد تا با اعطاي امتياز ميزان شناخت خود را از نامزدها تعيين نمايند. مجموعه سوالات بعدي در خصوص توان مديريتي نامزدها بود.  سوالاتي از قبيل  قدرت برنامه ريزي، قدرت کنترل و مديريت بحران، آشنايي به وظايف استانداري، آشنايي با ظرفيتهاي استان، شناخت نسبي از ظرفيتهاي اقوام،  آشنايي با قوانين بالا دستي و... بخش ديگر اين سوالات پرسش از حاضران درباره سابقه مديريتي نامزدها که حاضران بر اساس شناخت خود به نامزدها امتياز داده اند.  بر اين اساس هيچکس نمي توانست پيش بيني نمايد چه کساني  با اقبال اين جمع فرهيخته مواجه مي شود. نکته جالب در اين ميان آن بود که تعدادي از نامزدها از چند روز پيش از صلاحيت سنجي با تماس تلفني و حضور در محل کار يا منزل و .... تلاش کرده بودند نگاه راي دهندگان را به خود جلب نمايند و گمان مي کردند مي توانند تاثيري در آرا حاضران بگذارند اما نتيجه صلاحيت سنجي ها  از چهار هزار امتياز اينگونه از کار در آمد:

1 – احسان مکتبي         2675    امتياز

2- رامين نور قلي پور   2546     امتياز

3- ابراهيم کريمي       2487   امتياز

4- عبدالرضا چراغعلي  2436   امتياز

5- حسينقلي قوانلو     2410 امتياز

6- علي نصيبي        2387 امتياز

7- حکيم فيروزي   2226 امتياز

8 – عبداله مير اکبري    2206 امتياز

9-محمود ربيعي      2190 امتياز

10- نور محمد تربتي نژاد 2184 امتياز

11- ناصر قلي سارلي 1813 امتياز

12- حسين کاغذلو     1798 امتياز

13- علي اصغر طهماسبي   1756 امتياز

14- غلامرضا رستمي فر 1669   امتياز

15- مجتبي جمالي 1637 امتياز

16- قربانعلي روشني   1554 امتياز

17- سبحان حسيني     1535 امتياز

18 – احسان گوهري  1523 امتياز

19 –مجتبي اکبري 1514 امتياز

20- قزل سفلو 1308 امتياز

21 – حميد قاسمي  1213 امتياز

22 – سليمان عباسي   1204 امتياز

و بر اين اساس  با يک فرايند دموکراتيک متشکل از ستادهاي مردمي و مرکزي دکتر پزشکيان، استانداران و نمايندگان سابق اصلاح طلب، احزاب سياسي و ..... پنج نفر اول صاحب بالاترين امتياز شدند و به تهران معرفي گرديدند. لازم به ذکر است نامه اخيري هم که به رياست محترم جمهور نوشته شده است مصوبه اخير ستادهاي دکتر پزشکيان بوده است که به انجام رسيده است.

 

   اما چند نکته

 ستاد مرکزي دکتر پزشکيان کوشيد روشي معلوم را براي نتايجي نامعلوم طراحي نمايد تا بدور از دست اندازي هاي شخصي شايسته ترين ها معرفي شوند، روشي که يک روز کامل کاري اين بيست تن کنار هم نشستند و يک به يک صلاحيت نامزدها را اعتبار سنجي کردند، البته مي توان به آن نقد داشت و آن را اصلاح کرد و يا آن را تکميل کرد، هر چه هست اسنادي عيني و در دسترس  را براي صاحب نظران به نمايش  گذاشته شده است  ، ممکن بود  چنانچه اراده عمومي آن بيست نفر شکل مي گرفت، چند تن ديگر صاحب صلاحيت تشخيص داده مي شدند اما هر چه بود امضاي اين بيست فعال سياسي و موجه پاي آن ليست پنج نفره ستاد دکتر پزشکيان است. نکته مهمتر آنکه هيات رييسه ستاد پزشکيان با حضور در منزل آيه اله نورمفيدي گزارشي دقيق از فرايند و چگونگي انتخاب شايستگان را به اطلاع ايشان رساند و سپس در يک گفت و گوي رسانه اي نيز محورها را به اطلاع افکار عمومي رساند. اما سوال از مدعيان توليد ليست هاي غير معتبر آن است، به جاي آدرس غلط دادن، لطفا روش رسيدن به ليستهاي خود را توضيح دهيد، تا سيه روي شود هر که در او غش باشد.