باز عاشورا


یاددداشت اول |

■ با مسوولیت سر دبیر

 

 تاسوعا و عاشوراست و اين روزها براي مسلمانان همواره يادآور امام حسين(ع) و شهادت مظلومانه ايشان در کربلاست، آنگونه که بيدل دهلوي فرموده است:

 مرا از چشم شبنم آفريدند    

طفيل چشم من نم آفريدند

جهان خونريز بنياد است هشدار    

سر سال از محرم آفريدند .....

و به اينگونه خطي ممتد و مستمر از آزادي خواهي و جانفشاني براي آزادي از جور طاغوت و استبداد فرا روي انسانهاي تاريخ کشيده مي شود تا همه انسانها را به سوي رستگاري هدايت نمايد. در تمام سالها جز به ندرت همواره به قيام آزاديخواهانه امام حسين (ع) تنها به مثابه يک اتفاق تراژيک و غمبار نگريسته شده است وخطيبان و اين اواخر مداحان در شرح و تفضيل نيم روز صبح تا ظهر عاشورا سخنها گفته اند در حالي که مقاتل موجود بسيار معدود و محدودند. قيام امام حسين (ع) قيامي بوده است از سر عقل، منطق، خيرخواهي و آنگونه که ايشان تاکيد کرده اند قيامي براي بازگرداندن امت پيامبر به روش و سيره پيامبر گرامي اسلام که از پس شش دهه به دلايل مختلف چيزي از آن باقي نمانده بود و استبداد حاکمان بعد از خلفاي راشدين افق هاي جامعه اسلامي را تيره و تار کرده بود. بنيان سخنان آن امام بزرگوار را در خطبه معروف منا و آن هنگام که صحبت از فساد حکمرانان و از هم گسيخته شدن ساز و کار حکمراني سخن مي گويند و نسبت به عواقب فراموشي فريضه ي بزرگ امر به معروف و نهي از منکر به صحابه هشدار مي دهند مي توان دريافت کرد. امام حسين (ع) علاوه بر اين خطبه در تمام طول راه دو ماهه مدينه تا مکه و کربلا نيز در هنگامه هايي که خطبه خواني ميسر بوده است راه دقيق توام با عزت خود را براي تاريخ توضيح داده اند و براين اساس کوشيده اند که به ما يادآوري نمايند راه پيامبر (ص) يک مسير اسمي و شعاري نبوده و نيست، مسيري است که بايد همراه با برابري، عدالت، آزادي نوع انسان از يوغ بردگي و بندگي همراه باشد و تنها بدين گونه است که انسانها و در پي آن جوامع، روي رشد و فلاح را با خود خواهند ديد.